مبحث پانزدهم مقررات ملّی ساختمان ایران آسانسورها و پلکان برقی

مبحث پانزدهم مقررات ملّی ساختمان ایران


مبحث پانزدهم مقررات ملّی ساختمان ایران آسانسورها و پلکان برقی

حجم فایل : ۹۹۸KB

تعداد صفحه : ۸۴ صفحه

فرمت فایل : PDF

قیمت فایل : رایگان

مبحث پانزدهم مقررات ملّی ساختمان ایران

مبحث پانزدهم مقررات ملّی ساختمان ایران    مبحث پانزدهم مقررات ملّی ساختمان ایران

۱-۵- کلیات

مبحث پانزدهم مقررات ملّی ساختمان ایران – این مبحث حداقل ضوابط لازم را برای جانمایی، طراحی، تأمین پی شنیازهای نصب، بهره برداری ایمن و بهینه از آسانسور، پلکان برقی و پیاده رو متحرک وضع می نماید. بدین منظور مطالب زیر در این مبحث در نظر گرفته شده است:
الف- ارائه راه کارهای طراحی و انتخاب مناسب ترین آسانسور، پلکان برقی و پیاده رو متحرک باقابلیت بهره برداری مناسب از لحاظ موقعیت، تعداد، نوع، سرعت، ظرفیت و سایر موارد.
ب- ارائه مقررات و ضوابط لازم در انتخاب و جانمایی (محل و تعداد) آسانسور، پلکان
برقی و پیاده رو متحرک.
پ- ارائه ضوابط مربوط به بالا بردن کیفیت اجرا و بهره برداری.

تبصره : جانمایی، طراحی، محاسبه، تأمین پیش نیازهای نصب، اجرا، بهره برداری و نگهداری از آسانسورها، پلکان های برقی و پیاده روهای متحرک باید طبق مقررات این مبحث انجام گیرد و این امر نافی نوآوری، ابتکار و فن آوری جدید نخواهد بود مگر آنکه با اهداف مقررات شامل ایمنی، بهداشت، آسایش و صرفه اقتصادی مغایرت داشته باشد.

۱-۱-۱۵- حدود و دامنه کاربرد

۱-۱-۱-۱۵- این مبحث کلیه ضوابط مربوط به انتخاب موقعیت، جانمایی، تعیین تعداد، نوع، طراحی، ضوابط تأمین پیش نیازهای نصب، اجرای محل نصب، چگونگی لحاظ نمودن نیروهای وارده، مشخصات فنی، حفاظت ها، ایمنی، نظارت عمومی بر نصب، آزمایش و تحویل انواع آسانسور ، پلکان برقی و پیاده رو متحرک ذکر شده در بند ۱۵-۱-۱-۲ را شامل می شود.

۲-۱-۱-۱۵- انواع و کاربرد آسانسور، پلکان برقی و پیاده رو متحرک موضوع
این مبحث عبارتند از:

الف- آسانسورهای کششی جهت حمل بار، مسافر، تخت بیمار یا برانکارد و اتومبیل.
ب- آسانسورهای هیدرولیکی جهت حمل بار، مسافر، تخت بیمار یا برانکارد و اتومبیل.
پ- آسانسورهای کششی و یا هیدرولیکی نماباز، پانوراما و مسافربر.
ت- انواع پلکان برقی با پله های فلزی با زاویه شیب تا ۳۵ درجه.
ث- پیاده روهای متحرک با پله های فلزی یا تسمه ای.

۳-۱-۱-۱۵- دستگاه ها و بالابرهای زیر مشمول مقررات این مبحث نم یباشند و ضوابط مربوط به ساخت و به کارگیری این دستگا هها باید طبق استانداردهای معتبر بین المللی صورت گیرد.
الف- بالابرهای ساختمانی نظیر وینچ های بالابر، جرثقیل برجی (تاورکرین) و غیره.
ب- بالابرهایی که در خارج ساختمان ها کاربرد دارند، و کلیه دستگاه های بالابر که به عنوان معبر دائمی ساختمان تلقی نم یشوند، نظیر بالابرهای دنده شانه ای که هنگام اجرای ساختمان برای انتقال مصالح و غیره به کار گرفته می شوند.

مبحث پانزدهم مقررات ملّی ساختمان ایران

پ- بالابرهای ضربدری یا قیچی (عموماً با کاربرد صنعتی).
ت- آسانسورهای سرویس خاص (کتا ب تر، غذابر و …).
ث- سکوهای بالابر صندلی چرخدار و معلول بر با حرکت قائم و یا مایل.
ج – پارکینگ های طبقاتی و بالابرهای مکانیزه خودرو بر که عملکردی شبیه به آسانسور دارند.
چ- نوار نقاله های باربر.

 

۴-۱-۱-۱۵- مقررات این مبحث از تاریخ ابلاغ آن قابل اجرا و الزامی بوده و کلیه طراحان، مهندسان، مجریان، مالکان و مراجع کنترل و بازرسی موظف به رعایت مقررات مربوطه و حداقلهای مندرج در این مبحث می باشند.

 

۵-۱-۱-۱۵- رعایت این مبحث برای کلیه ساختما نهایی که فرآیند اخذ پروانه ساختمان آن ها تا تاریخ ابلاغ این مقررات آغاز نشده است، الزامی می باشد.

 

۶-۱-۱-۱۵- در صورت ایجاد هرگونه تغییر اساسی در ساختمان که منجر به توسعه سطح، افزایش تعداد طبقات، تغییر کاربری و یا تغییر محل آسانسورها گردد، لازم است در شرایط جدید محاسبات با در نظر گرفتن کلیه مقررات این مبحث تکرار گردد.

 

۷-۱-۱-۱۵- تغییرات اساسی در آسانسور که منجر به تغییر محل، ظرفیت و یا سرعت آسانسور گردد، باید با رعایت مقررات این مبحث انجام گیرد.

 

۸-۱-۱-۱۵- کلیه اسناد، مدارک فنی و نقش ههای ساختمانی، شامل جزییات کامل موقعیت، اطلاعات و مشخصات فنی آسانسور، پلکان برقی یا پیاده رو متحرک باید در اختیار کارفرما یا بهره بردار (یا هر دو) قرار گیرد تا ضمن نگهداری از آنها برای تأیید مسئول امور ساختمان در شهرداری یا هر مقام قانونی دیگر ارائه گردد.

مبحث پانزدهم مقررات ملّی ساختمان ایران

۹-۱-۱-۱۵- ایجاد هر گونه تغییر پس از تحویل آسانسور باید در نقش هها اعمال و مدارک نگهداریشده بر اساس آن به روز شوند.

 

۱۰-۱-۱-۱۵- در صورتیکه ضوابط و مقررات مندرج در این مبحث با ضوابط مندرج در سایر مباحث تفاوت داشته باشد، لازم است ضابطهای که محدودیت بیشتری در راستای تامین ایمنی ایجاد نماید، ملاک عمل قرار گیرد.

 

۱۱-۱-۱-۱۵- آسانسور، پلکان برقی یا پیاده رو متحرک باید دارای شناسنامه فنی و اطلاعاتی بوده و فروشنده این اطلاعات را به همراه تجهیزات، تحویل بهره بردار یا مراجع قانونی دیگر نماید. با استناد به این مدارک، بازرسی، تحویل گیری، و یا هرگونه اقدام قانونی بعدی صورت خواهد پذیرفت.

 

۱۲-۱-۱-۱۵- لوازم، تجهیزات و سیستم های ایمنی کلیه آسانسورها، پلکانبرقی و پیاده روهای متحرک، باید مطابق با استانداردهای ملّی مربوطه و یا استانداردهای معتبر بین المللی باشند.

 

۲-۱-۱۵- تعاریف

آسانسور: وسیله ای است متشکل از کابین، معمولاً وزنه تعادل و اجزای دیگر که با روش های مختلف، مسافر، بار یا هر دو را در مسیر بین طبقات ساختمان جابه جا می کند.
آسانسور کششی: آسانسوری است که حرکت آن بر اثر ایجاد نیروی اصطکاک بین سیم بکسل و شیار فلکه کشش، به هنگام چرخش آن، توسط سیستم محرکه به وجود میآید.
آسانسور هیدرولیکی: در این نوع آسانسور سیلندر و پیستون هیدرولیکی عامل حرکت کابین بوده و ممکن است دارای وزنه تعادل نیز باشد.

مبحث پانزدهم مقررات ملّی ساختمان ایران

بالاسری: فاصله قائم بین کف بالاترین محل توقف کابین تا زیر سقف چاه آسانسور را بالاسری گویند.
پلکان برقی: وسیله ای است که در مسیر حرکت افراد پیاده جهت بالا یا پایین بردن آنها در دو طبقه غیرهم سطح به کار می رود و به وسیله پله که توسط نیروی محرکه برقی ب هحرکت درآورده می شود سبب جابه جایی افراد می گردد. این وسیله در اماکن عمومی نظیر فرودگاه ها، مترو، پایانه ها، ساختمان های تجاری، فروشگا ههای بزرگ و… به کار می رود.

پیاده رو متحرک: پیاده رو متحرک وسیله ای جهت انتقال افراد در سطوح هم تراز یا سطوح با اختلاف ارتفاع کم می باشند، به انواعی از آن که با سطح افق زاویه دارد رمپ برقی نیز میگویند.

پله: به قسمتی از پلکان برقی یا پیادهرو متحرک گفته می شود که افراد روی آن می ایستند. معمولاً جنس آنها از آلومینیوم با سطح شیاردار در جهت حرکت است.

تابلو کنترل آسانسور: مجموعه ای شامل مدارهای فرمان و قدرت که وظیفه کنترل حرکت کابین و پاسخگویی به احضار را به عهده دارد.
تعمیرکار: فرد یا افراد مجاز و متخصص صاحب صلاحیت که وظیفه سرویس و یا تعمیر آسانسور را به عهده دارند.
تراز طبقه شدن: منظور هم تراز شدن کف کابین با کف تمام شده طبقه در محل ورودی به آسانسور
است.
چاه: فضایی است که ری لها و برخی تجهیزات دیگر آسانسور در آن نصب می شوند و کابین و وزنه تعادل در این مکان حرکت می نمایند.

چاهک: فاصله قائم بین کف پایین ترین محل توقف تا کف چاه آسانسور (به ابعاد چاه آسانسور) را چاهک می گویند.

درهای طبقات: درهایی هستند که در محل ورودی طبقات ب هکابین قرار می گیرند.

درِ کابین: دری است که در ورودی کابین قرار دارد و معمولاً به طور خودکار باز و بسته می شود.

دستگیره: دستگیره (در پلکان برقی یا پیاده رو متحرک)، از جنس لاستیک با الیاف مخصوص می باشد که متحرک بوده و سرعت آن با سرعت حرکت پله یکسان است. افراد هنگام بالا رفتن یا پایین آمدن از آن استفاده می کنند.

ریل های راهنما: اجزای فلزی با مقطع T که برای هدایت کابین یا وزنه تعادل (در صورت وجود) به کار می روند.
زنجیر جبران (سیم بکسل جبران): در ساختمان های مرتفع وقتی که کابین در بالا و یا پایین ترین طبقه قرار می گیرد مجموع وزن سیم بکسل ها که مقدار قابل ملاحظه ای است ب هیک سمت فلکه کششی منتقل می شود. برای کنترل وزن متغیر طناب، یک سیم بکسل یا زنجیر، از تیر پایین یوک کابین به تیر پایین وزنه تعادل هم وزن سیم بکسل ها متصل می شود تا اضافه وزن به وجود آمده توسط سیم بکسل ها را جبران نماید و به آن طناب، سیم بکسل یا زنجیر جبران می گویند.

زاویه شیب: حداکثر زاویه ای است که پله یا تسمه نسبت به سطح افق می سازد.
سرعت اسمی پلکان برقی (پیاده رو متحرک): سرعت خطی در جهت حرکت پله یا تسمه در هنگامی که باری روی آنها وجود ندارد.

سیستم اضافه بار: در برخی آسانسورها برای جلوگیری از اضاف هبار حسگری را به شیوه های مختلف تعبیه می کنند تا هنگام سوار شدن مسافر یا گذاشتن بار، بیش از ظرفیت پیش بینی شده در کابین، ضمن اعلام خبر تا تخلیه بار اضافی از حرکت آسانسور جلوگیری شود.

سیستم ترمز ایمنی (سیستم پاراشوت): سیستم مکانیکی که ترجیحاً در قسمت زیرین یا بالای چهارچوب (یوک) کابین و وزنه تعادل (در صورت لزوم) قرار می گیرد و در مواقع اضطراری با افزایش غیرعادی سرعت، فعال شده و سبب توقف کابین یا وزنه تعادل (به وسیله قفل شدن کابین یا وزنه تعادل به ریل ها) می شود.

سرعت اسمی آسانسور: حداکثر سرعت کابین هنگام حرکت عادی را سرعت اسمی می گویند.
سیستم های فراخوانی آسانسور: نحوه پاسخ به احضار مسافران در آسانسور که با توجه به نوع کاربری ساختمان می تواند متفاوت باشد. انتخاب صحیح این سیستم اهمیت زیادی دارد.

سطح مفید کابین: سطحی است که برای ایستادن مسافر و یا گذاشتن بار به کار گرفته می شود ومقدار آن متناسب با ظرفیت بار یا مسافر محاسبه می شود ( جداول ۱۵-۲-۲-۱الف و ب )

شیر اطمینان: شیر هیدرولیکی است که برای جلوگیری از سقوط یا افزایش ناگهانی سرعت کابیندر آسانسورهای هیدرولیک به کار می رود.

شانه ثابت: قطعه ثابتی در دو انتهای پله می باشد که دارای دندان ههای متناسب با شیارهای روی پله یا تسمه می باشد و از ورود اشیای خارجی و پای مسافران به داخل شیار پله جلوگیری می کند.

ضربه گیر (بافر): وسیله ای ارتجاعی است که برای جلوگیری از برخورد کنترل نشده کابین و یا وزنه تعادل به کف چاهک به کار می رود. این وسیله لازم است طوری طراحی و انتخاب گردد که قسمتی از انرژی جنبشی کابین را مستهلک کند. باید توجه داشت که ضربه گیر برای متوقف کردن کابین به هنگام سقوط آزاد آن، طراحی نشده است.

مبحث پانزدهم مقررات ملّی ساختمان ایران

طبقه اصلی ورودی: طبقه ای است که ورود افراد پیاده ب هساختمان از آن طریق انجام میشود و معمولاً هم تراز سطح خیابان است. چنانچه در ساختمانی دسترسی های اصلی مختلفی به یک آسانسور وجود داشته باشد پایین ترین آنها طبقه اصلی محسوب می شود.

طول مسیر حرکت: ارتفاع بین کف پایی نترین طبقه توقف آسانسور تا کف بالاترین طبقه توقف آسانسور، طول مسیر حرکت نامیده می شود.

طبقه بندی ساختمان ها از نظر میزان تردد جمعیت

دسته اول: ترافیک سبک بدون داشتن زمان اوج ترافیک شامل کاربری های صنعتی، انبار و مخاطره آمیز. دسته دوم: ترافیک متوسط بدون داشتن زمان اوج ترافیک شامل کاربری های مسکونی، هتل، خوابگاه و اداری که دارای واحدهای جدا از هم هستند.

مبحث پانزدهم مقررات ملّی ساختمان ایران

 

  • قیمت محصول: 0 تومان
  • تعداد صفحه: 84 صفحه
  • فرمت: PDF
  • حجم فایل: 998 KB
رایگان – خرید
محصولات مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.