مبحث یازدهم مقررات ملّی ساختمان ایران طرح و اجرای صنعتی ساختمان ها

مبحث یازدهم مقررات ملّی ساختمان


مبحث یازدهم مقررات ملّی ساختمان

مبحث یازدهم مقررات ملّی ساختمان ایران طرح و اجرای صنعتی ساختمان ها

حجم فایل : ۹۳۲KB

تعداد صفحه : ۱۱۴ صفحه 

فرمت فایل : PDF

قیمت فایل : رایگان

مبحث یازدهم مقررات ملّی ساختمان

مبحث یازدهم مقررات ملّی ساختمان

۱-۱۱ ساختمان های فولادی با مقاطع گرم نورد شده

۱-۱-۱۱ کلیات 

۱-۱-۱-۱۱ هدف

مبحث یازدهم مقررات ملّی ساختمان – هدف این فصل از مقررات ملّی ساختمان تعیین حداقل ضوابطی است که برای طرح و اجرای ساختمان های فولادی با مقاطع گرم نورد شده بکار می رود.

۲-۱-۱-۱۱ دامنه کاربرد

۱-۲-۱-۱-۱۱ این مقررات برای اجرای کلیه ساختمانهای فولادی، مگر ساختمانهایی که در بند ۱۱-۱-۱-۲-۲ مستثنی گردیده اند، به کار می رود.

۲-۲-۱-۱-۱۱ ساختمان های فولادی خاص مانند پله ای فولادی، اسکلت فولادی نیروگاه ها و یا سایر ساختمان های فولادی که برای طرح و اجرای آنها مقررات اجرایی ویژهای مورد نیاز باشد، مشمول این مقررات نمی شوند

۳-۱-۱-۱۱ تعاریف

۱-۳-۱-۱-۱۱ آئیننامه جوشکاری: آئیننامه جوشکاری ایران (نشریه ۲۲۸ معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور) می باشد.

۲-۳-۱-۱-۱۱ پای کار: محلی است که ساختمان فولادی در آنجا برپا می شود.

۳-۳-۱-۱-۱۱ ساختمان های فولادی پیش ساخته: ساختمان های فولادی که قطعات آن به طور کامل در کارگاه ساخت، مونتاژ و جوشکاری می شوند و اتصال آنها برای نصب در پای کار انجام می پذیرد

۴-۳-۱-۱-۱۱ ساختمانهای فولادی نیمه پیشساخته: ساختمانهای فولادی که برخی از قطعات آن در کارگاه ساخت، مونتاژ و جوشکاری می شوند و بقیه قطعات در پای کار ساخته شده و نصب می شوند.

۵-۳-۱-۱-۱۱ ساختمانهای فولادی درجا: ساختمانهای فولادی که کلیه قطعات آن در پای کار برشکاری، مونتاژ و جوشکاری شده و به وسیله اتصالات جوشی نصب می شوند.

۶-۳-۱-۱-۱۱ کارگاه ساخت: محلی مناسب که دارای امکانات و تجهیزات کافی برای عملیاتی مانند برشکاری، سوراخکاری، جوشکاری، خمکاری با نیروی انسانی ماهر باشد به نحوی که ساخت قطعات تحت نظر گروه کنترل کیفیت به صورت مطلوب انجام پذیرد.

۷-۳-۱-۱-۱۱ گروه کنترل کیفیت: مجموعهای از افراد واجد شرایط با تخصص و تجربه کافی در کاربرد استانداردهای ویژگی هندسی، مکانیکی و شیمیایی مصالح فولادی، جوش، روش های جوشکاری، عملیات ساخت و عملیات نصب که مجهز به وسایل لازم برای اندازه گیری ویژگی های مورد نظر باشند.

مبحث یازدهم مقررات ملّی ساختمان

۸-۳-۱-۱-۱۱ مراحل کنترل کیفیت: مراحلی از کار است که در پایان هر مرحله از آن برای ورود به مرحله بعدی تأییدیه مرحله قبل توسط اشخاص یا مؤسسات مسئول کنترل کیفیت ضروری است. این مراحل شامل مراحلی مانند تهیه مواد، برش، مونتاژ، جوش، تمیزکاری، رنگ و نصب و غیره می باشد. کم یا زیاد کردن تعداد این مراحل بنا به نظر دستگاه های فوق الذکر مقدور است.

۹-۳-۱-۱-۱۱ ناظر: شخص حقیقی یا حقوقی است که کلیه عملیات اجرایی مطابق نقشه ها و مشخصات فنی مصوب، تحت نظر آنها انجام میپذیرد. راهنماییها و دستور کارهای ناظر مکمل نقشه ها و مدارک فنی است. ناظر باید ارتباط کافی و مستمر با محاسب و تهیه کنندگان مدارک فنی پروژه داشته باشد.

۱۰-۳-۱-۱-۱۱ نیروی انسانی ماهر: اعضای گروه ساخت و نصب که هر یک به تناسب وظیفه محوله باید دارای تخصص، تجربه و توان کافی بنا به تأیید مراجع ذیصلاح باشند.

۱۱-۳-۱-۱-۱۱ نقشههای محاسباتی: نقشه هایی هستند که در آنها مشخصات کلیه پروفیل ها و مقاطع سازه از قبیل ابعاد کلی مقطع، فاصله محور تا محور ستون ها و تراز روی تیرها و سایر ابعاد کلی سازه و اجزای آن قید شده باشد به نحوی که با استناد به آنها بتوان نقشه های کارگاهی را تهیه نمود. این نقشه ها همچنین حاوی اطلاعات کلی درمورد اتصالات جوشی و پیچ و مهرهای و سایر اطلاعات ضروری مهندسی می باشد .

۱۲-۳-۱-۱-۱۱ نقشه های کارگاهی: نقشه هایی است که بر اساس نقشه های محاسباتی برای سهولت اجرا تهیه میگردد. این نقشه ها دارای جزئیات مفصل تری نسبت به نقشه های محاسباتی می باشند. در این نقشه ها برای هر عضو یک شماره تعیین میگردد و جزئیات دقیق تری برای این عضو با ذکر کلیه ابعاد هندسی آن با مقیاس مناسب ترسیم می گردد. همچنین کلیه اتصالات با ذکر مواردی مانند ابعاد، طول، نوع جوش، تعداد، اندازه، طول پیچ و مهره به طور کامل ترسیم میگردد. این نقشه ها معمولاً توسط سازنده اسکلت فولادی متناسب با امکانات و تجهیزات لازم تهیه می شود و فهرستی از مشخصات و مقادیر کلیه قطعات ضمیمه آنها خواهد بود

۱۳-۳-۱-۱-۱۱ نقشه های نصب: نقشه هایی است که توسط سازنده اسکلت فولادی تهیه و برای نصب اعضا در موقعیت خود و در پای کار استفاده می شود. این نقشه ها اطلاعات کافی در مورد نصب هر قطعه و موقعیت آن نسبت به قطعات دیگر را مشخص می نماید.

۲-۱-۱۱ مصالح

۱-۲-۱-۱۱ مقاطع فولادی گرم نورد شده 

۱-۱-۲-۱-۱۱ ویژگی های شیمیایی و مکانیکی و روش آزمایش آنها برای فراورده های فولادی گرم نوردشده باید مطابق استاندارد ملّی ایران باشد.

۲-۱-۲-۱-۱۱ ابعاد و رواداری های ابعادی برای تیرآهن با بال نیم پهن، بال باریک، نبشی و ورق باید طبق استانداردهای ملّی کشور باشد. در مورد سایر مقاطع تا زمان تهیه استاندارد ملّی، به استانداردهای معتبر مرتبط بین المللی مراجعه شود.

۳-۱-۲-۱-۱۱ درصورت لزوم، میتوان با کسب اجازه از ناظر، از استانداردهای دیگری به جای موارد مندرج در بند ۱۱-۱-۲-۱-۲ استفاده نمود. این امر نباید منجر به عدول از نیازمندی های طرح سازه شود.

۴-۱-۲-۱-۱۱ درجه بندی تضمین شده مصالح فولادی به وسیله کارخانه فولاد سازی در انطباق با بندهای ۱۱-۱-۲-۱-۱- تا ۱۱-۱-۲-۱-۳ برای اطمینان از کیفیت مصالح، کافی است.

۵-۱-۲-۱-۱۱ هرگاه مصالح فولادی، رواداری های مربوط به صافی، انحنا یا خیز اولیه مطابق بند های ۱۱-۱-۲-۱-۲ تا ۱۱-۱-۲-۱-۳ این مقررات را ارضا نکنند، مجری مجاز است که عملیات اصلاحی را به وسیله گرمایش کنترل شده و صافکاری مکانیکی انجام دهد .

۶-۱-۲-۱-۱۱ مقاطع فولادی که به صورت سرد نوردشده ساخته میشوند، در این قسمت مورد نظر نیستند.

۷-۱-۲-۱-۱۱ ویژگیهای میلگرد مورد استفاده برای ساخت مهار داخل پی باید منطبق بر شرایط طرح باشد. روش ایجاد رزوه پیچ روی این میلگردها باید به نحوی باشد که در محاسبات سطح مقطع ناحیه رزوه شده ملاک محاسبه قرار گیرد.

۲-۲-۱-۱۱ پیچ و مهره 

۱-۲-۲-۱-۱۱ تا زمان تهیه استانداردهای ملّی ایران، ویژگی های شیمیایی، مکانیکی و هندسی پیچ، مهره و واشر باید با استانداردهای مرتبط معتبر منطبق باشد.

۳-۲-۱-۱۱ الکترود جوشکاری 

۱-۳-۲-۱-۱۱ ویژگی های الکترود مصرفی برای جوشکاری باید با استاندارد ملّی منطبق باشد.

۳-۱-۱۱ نقشه ها و مدارک فنی

۱-۳-۱-۱۱ هر ساختمان فولادی لازم است دارای مجموعه ای از نقشه های محاسباتی، نقشه های کارگاهی، نقشه های نصب و مدارک مربوط به مشخصات فنی خصوصی باشد. با توجه به اهمیت و پیچیدگی هر ساختمان ممکن است تعدادی از این مدارک مورد نیاز نبوده و یا با هم ادغام گردند.

۲-۳-۱-۱۱ لازم است نقشه های محاسباتی به همراه مدارک مربوطه قبل از آغاز هرگونه عملیات اجرایی آماده باشد.

۳-۳-۱-۱۱ نقشه های کارگاهی و نقشه های نصب میتوانند به تناسب عملیات اجرایی تحویل ناظر شود. ناظر پس از مطالعه و بررسی کامل بودن اطلاعات اجرایی، تأیید نموده و به سازنده ابلاغ میکند.

۴-۳-۱-۱۱ مشخصات فنی عمومی و خصوصی باید حاوی کلیه اطلاعات لازم برای اجرای پروژه با کیفیت صحیح و مطلوب باشد. قسمتی از این مشخصات ممکن است در حاشیه نقشه ها قید شود یا به صورت دفترچه های مجزا به سازنده تحویل گردد.

مبحث یازدهم مقررات ملّی ساختمان

۴-۱-۱۱ شالوده

رعایت ضوابط طراحی و اجرای شالوده برای سیستم ساختمان فولادی باید مطابق مباحث نهم و هفتم مقررات ملّی ساختمان باشد.

۵-۱-۱۱ اجزاء سازه ای 

۱-۵-۱-۱۱  از نظر این مقررات، قطعات سازههای فولادی به شرح زیر می باشد:

پیچه ای مهاری داخل بتن، صفحات کف ستون، ستون ها، تیرها، مهاربندها، خرپاها، لاپه ها، دستک ها،
کلاف دیوارها، پیچ، مهره، پرچ و پین ( موقت یا دائم) و اتصالات

۲-۵-۱-۱۱ قطعات یا اعضا فلزی دیگری از قبیل صفحات مشبک کف، فلزات تزئینی یا یراق آلات و دودکش ها که در نقشه ها وجود دارند از نظر مقررات ملّی ساختمان جزئی از سازه فولادی محسوب نمیشود.

۶-۱-۱۱ ملاحظات معماری

در سیستم فولادی، ملاحظات معماری خاصی در نظر گرفته نمیشود.

۷-۱-۱۱ بارگذاری و طراحی ساختمان های فولادی باید به ترتیب مطابق ضوابط مباحث ششم و دهم مقررات
ملّی ساختمان باشد.

۸-۱-۱۱ ملاحظات اجرایی 

۱-۸-۱-۱۱ ساخت

۱-۱-۸-۱-۱۱ برشکاری میتواند با استفاده از برش حرارتی شعله گاز، اشعه لیزر یا برش سرد با قیچی یا اره صورت گیرد.

و …

مبحث یازدهم مقررات ملّی ساختمان

  • قیمت محصول: 0 تومان
  • تعداد صفحه: 114صفحه
  • فرمت: PDF
  • حجم فایل: 932KB
رایگان – خرید
محصولات مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.