مبحث نهم مقررات ملی ساختمان طرح و اجرای ساختمانهای بتن آرمه

مبحث نهم مقررات ملی ساختمان


مبحث نهم مقررات ملی ساختمان

حجم فایل: ۲٫۱۰MB

تعداد صفحه : ۳۹۱صفحه

فرمت فایل : PDF

قیمت فایل : رایگان

مبحث نهم مقررات ملی ساختمان

مبحث نهم مقررات ملی ساختمان

۱-۹ کلیات

۱-۱-۹ هدف

۲-۱-۹ دامنه کاربرد

۱-۲-۱-۹ ضوابط و مقررات این مبحث باید در مشخصات مواد تشکیل دهنده و طرح ، محاسبه، اجرا و کنترل ساختمان های بتنی، رعایت شوند. این ضوابط مربوط به ساختمان های بتنی با سنگدانه های معمولی و سبک و سیمان پرتلند یا سیمان آمیخته و با مقاومت مشخصه حداقل برابر ۲۰ مگاپاسکال و یا اعضای بتن پیشتنیده با حداقل مقاومت مشخصه ۳۰ مگاپاسکال می باشد.

۲-۲-۱-۹ در مواردی که ضوابط این مبحث دارای ابهام یا مسکوت می باشد، استعلام از دفتر مقررات ملّی ساختمان ملاک عمل خواهد بود.

۳-۱-۹ مبانی طراحی

۱-۳-۱-۹- در این مبحث مبنای طراحی ساختمان ها برای حصول ایمنی و قابلیت بهره برداری ، بررسی
و کنترل آنها در حالت های حدی است . روش کلی طراحی مبتنی بر جنبههای احتمالاتی است که با اعمال ضرایب جزئی ایمنی به مقادیر مشخصه بارها و آثار موثر بر ساختمان طبق مبحث ششم مقررات ملّی ساختمان و مقادیر مشخصه مقاومتهای بتن و فولاد، در محاسبه منظور می شوند.

۲-۳-۱-۹ پایایی ساختمان ها با توجه به شرایط رویارویی آنها با محیط ، از طریق انتخاب شکل قطعات متناسب با این شرایط ، مراعات مشخصات فنی اجرایی از قبیل کیفیت و حداقل مقدار سیمان ، کیفیت آب ، نسبت آب به سیمان ، نوع و کیفیت سنگدانه ها، حداکثر مقدار مواد زیان آور در مواد تشکیل دهنده بتن ، نسبت های اختلاط ، شرایط ریختن و جادادن بتن ، عمل آوردن و مراقبت بتن ، ضخامت پوشش بتن و درزهای ساختمانی ، تأمین می شود.

۴-۱-۹ ضوابط خاص برای تأمین ایمنی در برابر زلزله

در این مبحث برای رفتار ساختمانهای بتن آرمه در برابر آثار ناشی از زلزله ، سه سطح شکل پذیری کم ، شکل پذیری متوسط و شکل پذیری زیاد (ویژه) در نظر گرفته شده است . ضوابط مندرج در متن این مبحث تأمین کننده حد شکلپذیری کم بوده و ضوابط ویژه تأمین حدود شکل پذیری متوسط و زیاد در فصل بیست و سوم گنجانده شده است.

۵-۱-۹ واحدها

سیستم واحدهای مورد استفاده برای کمیت های مختلف در این مبحث سیستم دهدهی بین المللی (SI) است .

واحدهایی که در این مبحث مورد استفاده قرار گرفته اند، عبارتند از:

الف- برای طول متر (m) و میلیمتر (mm)

ب- برای سطح ، مترمربع (m2) و میلیمتر مربع (mm2)

پ – برای بارهای متمرکز و وزن، کیلونیوتن (kn) و برای بارهای گسترده خطی، کیلونیوتن بر متر (kn/m) و برای بارهای گسترده در سطح، کیلونیوتن بر مترمربع (kn/m2) برابر با یک کیلوپاسکال (kpa)

ت- برای جرم مخصوص (جرم واحد حجم )، کیلوگرم بر متر مکعب (kg/m2)

ث- برای وزن مخصوص (وزن واحد حجم )، کیلونیوتن بر متر مکعب (kn/m3)

ج- برای تنش ها و مقاومت ها، مگاپاسکال (MPa) معادل یک نیوتن بر میلیمتر مربع، یا مگانیوتن بر مترمربع (MN/M2)

چ- برای لنگرها، کیلونیوتن – متر (KN.M)

ح- برای دما، درجه سلسیوس

۶-۱-۹ علایم و اختصارات

علایم و اختصارات مورد استفاده در این مبحث بطور کلی بنحوی اختیار شده است که هماهنگ باعلائم و اختصارات متحدالشکل مورد تأیید سازمان بین المللی استاندارد(ISO)  باشد.

۲-۹ شرایط کلی ارائه و تائید مدارک فنی و مستندسازی

۱-۲-۹ ارائه طرح و محاسبه، نقش هها و مدارک فنى

۱-۱-۲-۹ نقشه هاى ساختمان هاى بتن آرمه باید بر مبناى نقشه هاى معمارى، که در آن تمامى اندازه ها، ارتفاع ها و سایر ویژگى هاى اصلى ساختمان به وضوح تعیین شده است، تهیه شوند. یک نسخه از نقشه هاى معمارى مزبور که مبناى محاسبات ساختمان بتنی قرار گرفته و به امضاى مهندس محاسب رسیده باشد باید به نقشه هاى ساختمان بتنی ضمیمه و به مقامات رسیدگى کننده تحویل شود.

۲-۱-۲-۹ همراه با نقشه هاى ساختمان بتن آرمه، که براى تصویب ارائه مى شوند، باید دفترچه محاسبات فنى شامل نکات زیر ارائه شود.

الف- ویژگى هاى اصلى به طور اختصار و معرفى ساختمان از نظر نوع بهره بردارى، محل اجرا، تعداد طبقات و ارتفاع.

ب- فرضیات و مطالعات انجام شده در مورد مقاومت خاک، سطح سفره آب زیرزمینى و سایر اطلاعات ژئوتکنیکى لازم.

پ- مباحث و آئین نامه های مورد استفاده برای طراحی

ت- ویژگى هاى مصالح مورد استفاده در ساختمان از قبیل فولاد و سیمان مصرفى در بتن و مقاومت هاى مشخصه بتن در سنین استاندارد یا مراحل تعیین شده براى اجرا، که طراحى براساس آنها انجام پذیرفته است.

ث- فرضیات محاسباتى از نظر مشخصات بارهاى دائمى، سربارهاى بهره بردارى، بارهاى جوى (باد و برف و باران) و بارهاى اتفاقى (زلزله و…)

ج- پلان ها و نقشه قا بهاى بارگذارى شده.

چ- روش هاى مورد استفاده براى تحلیل و طراحى، نرم افزارهاى مورد استفاده براى این امر و تنش ها و ضرایب ویژ هاى که مبناى محاسبه قرار گرفته اند.

ح- جزئیات عملیات محاسباتى با افزودن کروک ىها و توضیحات لازم و مشخص کردن نتایج اصلى محاسباتى به صورت واضح و روشن، بطوریکه رسیدگى به محاسبات تا حد امکان آسان باشد. در صورت به کار بردن روش هاى رایانه اى باید مشخصات و مبناى برنامه هاى مورد استفاده، فرض ها، داده هاى اولیه و نتایج بدست آمده ضمیمه دفترچه محاسبه شوند.

۳-۱-۲-۹ بسته به مورد دو نوع نقشه براى اجراى ساختمان ها تهیه مى شوند:

۱-۳-۱-۲-۹-  نقشه هاى طراحى، که علاوه بر اطلاعات نقشه هاى محاسباتى، شامل جزئیات اجرایى  ساختمان از قبیل قطر، تعداد و طول میلگردها، محل قطع و وصله کردن آنها، نوع وصله ها و نظایر آن هستند، بطوریکه اجراى ساختمان به کمک این نقشه ها بدون ابهام میسر باشد. نقشه هاى اجرایى ساختمان هاى بتن آرمه با رعایت شرایط زیر باید توسط مهندس محاسب صلاحیت دار تهیه و به مقامات رسیدگى کننده تسلیم شود:

الف- نقشه ها باید با اطلاعات کافى و به طور واضح و با مقیاس قابل قبول تهیه شوند.

ب- مقاومت خاک مبناى محاسبه و نیز ویژگى هاى مکانیکى بتن و فولاد باید ذکر شود.

پ- ابعاد و موقعیت تمام قطعات ساز هاى، موقعیت و ابعاد تمامى بازشوها و سوراخ ها باید در نقشه ها داده شوند.

ت- جزئیات و مقاطع لازم براى تهیه نقشه هاى کارگاهى، قطر میلگردها، محل خم، قطع و وصله کردن آنها و انداز ههاى مربوط، باید داده شوند. قسمتى از این اطلاعات را مى توان در جدول میلگردها قید کرد.

ث- ضخامت پوشش بتن روى میلگردها، قطر بزرگترین سنگدانه قابل مصرف در بتن و حداکثر نسبت آب به سیمان و مقاومت مشخصه بتن و فولاد باید در نقشه ها داده شوند.

ج- موقعیت درزهاى انقطاع، انبساط، اجرایى و جزئیات آنها در نقشه ها داده شوند

چ- تهیه جدول میلگرد و تعیین وزن فولاد مصرفى به تفکیک هر نوع میلگرد، جزو وظایف طراح ساختمان در قبال کارفرما است، ولى تسلیم آن براى اخذ پروانه ساختمان ضرورت ندارد مگر مواقعى که قسمتى از اطلاعات مربوط به میلگردها و نقشه هاى اجرایى قید نشده و تنها در این جداول به آنها اشاره شده باشد.

۲-۳-۱-۲-۹- نقشه هاى کارگاهى، که متناسب با شرایط هر ساختمان و سازندگان آن، با استفاده از جزئیات داده شده در نقش ههاى اجرایى و با مقیاس بزرگ، براى قسمت هاى خاص و حساس ساختمان تهیه مى شوند. این نقش هها باید بر اساس نیازهاى کارگاه و برمبناى نقشه هاى اجرایى، همزمان با عملیات اجرایى تهیه شوند و به تأیید دستگاه نظارت برسند.

۲-۲-۹ نظارت و بازرسى 

۱-۲-۲-۹- اجراى ساختمان هاى بتنی باید تحت نظر مهندسان صاحب صلاحیت انجام گیرد. توصیه مى شود که تا حد امکان نظارت عالیه توسط مهندس محاسب یا افرادصلاحیت دارى که نمایندگى او را دارند انجام پذیرد.

۲-۲-۲-۹- دفترچهاى بنام دفترچه کارگاه باید همواره، در کارگاه موجود باشد و در آن، موارد زیر براى تمامى بتن ها درج شوند:

الف : رده، کیفیت و نسبت هاى اختلاط مصالح بتن.

ب : تاریخ قالب بندى، آرماتورگذارى، بتن ریزى و قالب بردارى.

پ : ساعت ساخت و ریختن بتن.

ت: شرایط جوى، از قبیل دما و بارندگى.

ث : نتایج آزمایش هایى که روى نمونه هاى مختلف انجام مى شوند.

ج: هرگونه بار قابل توجه اعمال شده بر کف هاى تمام شده، دیوارها و سایر اعضا درحین ساخت.

چ: نام، سمت و امضاى عوامل اجرایى فنى حاضر در محل کار.

ح: پیشرفت کلى کار

پرونده گزارش هاى روزانه حاوى اطلاعات یاد شده مى تواند جایگزین دفترچه کارگاه شود.

مبحث نهم مقررات ملی ساختمان

مبحث نهم مقررات ملی ساختمان

مبحث نهم مقررات ملی ساختمان

مبحث نهم مقررات ملی ساختمان

  • قیمت محصول: 0 تومان
  • تعداد صفحه: 391 صفحه
  • فرمت: PDF
  • حجم فایل: 2.10MB
رایگان – خرید
محصولات مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.