مبحث دهم مقررات ملی ساختمان طرح و اجرای ساختمانهای فولادی

مبحث دهم مقررات ملی ساختمان


مبحث دهم مقررات ملی ساختمان

حجم فایل : ۷٫۶۷MB

تعداد صفحه : ۳۱۶ صفحه

فرمت فایل : PDF

قیمت فایل : رایگان

مبحث دهم مقررات ملی ساختمان

مبحث دهم مقررات ملی ساختمان

۱-۱۰ الزامات عمومی

۱-۱-۱۰ هدف و دامنه کاربرد

۱-۱-۱-۱۰هدف این مبحث تعیین حداقل ضوابط و مقرراتی است که در تحلیل، طراحی و اجرای ساختمان های فولادی جهت تامین ایمنی و بهره برداری مناسب، مورد استفاده قرار می گیرد. این مبحث شامل الزامات عمومی (فصل۱-۱۰) الزامات طراحی(فصل ۲-۱۰) الزامات طرح لرزه ای (فصل۱۰-۳)الزامات ساخت، نصب و کنترلر (فصل۱۰-۴) و پیوست های (۱)و(۲) می باشد.

۲-۱-۱-۱۰ کاربرد این مبحث در محدوده ساختمان های فولادی با کاربری های مندرج در قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و آئین نامۀ اجرایی آن می باشد. سازه های خاص از قبیل پل های فولادی و سایر ساختمان های فولادی که برای تحلیل، طراحی و اجرای آنها مقررات و ضوابط ویژه ای مورد نیاز باشد ، مشمول این مبحث نمی باشند.

۳-۱-۱-۱۰ همراه با این مبحث باید ضوابط کلیۀ مباحث مقررات ملّی ساختمان رعایت شوند.
همچنین سیستم های سازه ای ارائه شده در مبحث ششم مقررات ملّی ساختمان برای ساختمان های فولادی، ملاک تحلیل و طراحی سازه های این مبحث قرار می گیرند.

۴-۱-۱-۱۰ در مواردی که ضوابط این مبحث دارای ابهام یا مسکوت میباشد، استعلام از دفتر مقررات ملّی ساختمان ملاک عمل خواهد بود.

۲-۱-۱۰ مبانی طراحی

در این مبحث مبنای طراحی سازه ها، بررسی و کنترل آنها در حالت های حدی برای حصول ایمنی و قابلیت بهره برداری است.

۱-۲-۱-۱۰ حالت های حدی

حالت های حدی به شرایطی اطلاق می شوند که اگر تمام یا بخشی از سازه به هر یک از آن حالت ها برسند، قادر به انجام وظایف خود نبوده و از حیز انتفاع خارج می شوند. مطابق این مبحث، تعیین پیکربندی، ابعاد و مشخصات اجزای سازه باید به نحوی باشد که مجموعۀ سازه، شامل اعضا و اتصالات آن، تحت شرایط بارگذاری محتمل، به هیچ یک از حالت های حدی زیر نرسد.

الف- حالت های حدی مقاومت

حالت های حدی مقاومت حالت هایی هستند که مجموعۀ سازه، شامل اعضا و اتصالات آن، ضمن حفظ انسجام خود، تحت اثر ترکیبات مختلف بارگذاری تا رسیدن به آن حالت ها (نظیر تسلیم، گسیختگی، کمانش و …) از مقاومت کافی و شکل پذیری مورد نیاز برخوردار بوده و پس از رسیدن به هر یک از آنها پایداری خود را از دست می دهند.

ب- حالت های حدی بهره برداری
حالت های حدی بهره برداری حالت هایی هستند که مجموعۀ سازه، شامل اعضا و اتصالات آن، تا رسیدن به آن حالت ها (نظیر قابلیت نگهداری، حفظ ظاهر، دوام، آسایش و …) وظایف خود را به طور کامل انجام می دهند و پس از رسیدن به هر یک از آنها قادر به انجام وظایف خود نخواهند بود.

۲-۲-۱-۱۰ طراحی بر اساس حالت های حدی مقاومت

۱-۲-۲-۱-۱۰در این مبحث روش طراحی مورد استفاده برای تامین الزامات حالت های حدی مقاومت، روش ضرایب بار و مقاومت می باشد و از طریق دو سری ضرایب ایمنی به شرح زیر در تحلیل و طراحی منظور می گردد.

الف- اولین دستۀ ضرایب ایمنی از طریق تشدید ضرایب بارها منظور می شود و مقدار آنها به میزان عدم اطمینان در برآورد مقدار بارها بستگی دارد. مقدار این دسته از ضرایب ایمنی باید مطابق با ترکیبات بارگذاری ارائه شده در مبحث ششم مقررات ملّی ساختمان باشد.

ب- دومین دستۀ ضرایب ایمنی از طریق ضرایب کاهش مقاومت منظور می شود و مقدار آنها با توجه به دقت تئوری مورد استفاده در ضوابط طراحی، تغییرات احتمالی مشخصات مصالح و ابعاد مقطع تعیین می گردد. مقادیر ضرایب کاهش مقاومت در فصل ۱۰-۲ این مبحث ارائه شده است.

یادداشت ها:

{۱}ضوابط مربوط به کنترل این معیارهای طراحی در فصل ۱۰-۲ این مبحث ارائه شده است.

{۲}در مواردی که سازه تحت اثر بارگذاری تکرارشونده قرار دارد، اعضا و اتصالات سازه باید به نحوی طراحی شوند که در مقابل خستگی مقاومت نمایند. برای طراحی اینگونه سازه ها ضوابط آئین نامه های معتبر بین المللی ملاک عمل خواهد بود. برای اثرهای ناشی از نیروی زلزله و باد بر سیستم های سازه ای مشمول این مبحث لزومی به بررسی پدیده خستگی نمی باشد.

{۳} در مواردی که امکان شرایط آب جمع شدگی در بام ساختمان وجود داشته باشد، باید از وجود مقاومت کافی و پایداری سیستم سقف اطمینان حاصل شود. کنترل شرایط آب جمع شدگی باید بر اساس ترکیبات بارگذاری
مربوط به شرایط آب جمع شدگی در مبحث ششم مقررات ملّی ساختمان مورد بررسی قرار گیرد. در مواردی که
سطح سقف دارای شیبی معادل ۲۰ میلی متر در متر یا بیشتر به طرف نقاط زهکش بوده و یا سیستم زهکشی مناسبی برای جلوگیری از جمع شدن آب پیش بینی شده باشد، لزومی به بررسی شرایط آب جمع شدگی
نمی باشد.

{۴} در مواردی که امکان وجود خوردگی در اعضا و اتصالات سازه وجود داشته باشد ، انتخاب اجزای سازه باید به گونه ای  صورت گیرد که در مقابل خوردگی مقاومت نمایند و یا باید اعضا و اتصالات در معرض خوردگی به نحو مطلوبی مورد محافظت قرار گیرند.

{۵}مقاومت سازه در مقابل آتش سوزی با پیش بینی تمهیدات خاص، باید تامین شود. در این مورد رعایت ضوابط و مقررات مبحث سوم مقررات ملّی ساختمان الزامی است.

۳-۲-۲-۱-۱۰- در روش ضرایب بار و مقاومت، طراحی اعضای مختلف سازه باید چنان صورت گیرد که مقاومت طراحی بزرگتر یا مساوی مقاومت مورد نیاز باشد. یعنی:

۳-۲-۱-۱۰ طراحی بر اساس حالت های حدی بهره برداری

۱-۳-۲-۱-۱۰- مجموعۀ سازه، شامل اعضا و اتصالات آن، باید از نظر قابلیت بهره برداری مورد کنترل وارائه شده طراحی قرار گیرند. در این مبحث الزامات حالت های حدی بهره برداری در بخش ۱۰-۲-۱۰ است. ترکیبات بارگذاری نظیر حالت های حدی بهره برداری باید مطابق با ترکیبات بارگذاری ارائه شده در مبحث ششم مقررات ملّی ساختمان باشد. در این حالت هیچگونه ضرایب کاهش مقاومت در نظر گرفته نمی شود.

۲-۳-۲-۱-۱۰- معیارهای طراحی برای تامین الزامات حالت های حدی بهره برداری باید مطابق جدول ۲-۲-۱-۱۰در نظر گرفته شوند.

۳-۱-۱۰ اصول تحلیل 

هدف از تحلیل سازه، تعیین مقاومت مورد نیاز Ru و یا نیروهای داخلی در قطعات مختلف سازه و تغییر مکان نقاط مختلف تحت اثر ترکیبات بارگذاری مورد نظر، با در نظر گرفتن مشخصات هندسی و مکانیکی آنها است. در این مبحث روش های تحلیل زیر مجاز می باشند.

الف- تحلیل الاستیک: در این روش تحلیل، کلیۀ نیروهای داخلی در مقاطع مختلف قطعات سازه با فرض الاستیک بودن رفتار مصالح و کوچک بودن تغییرشکل های ایجاد شده و بر اساس تئوری الاستیسیته تعیین می شوند. استفاده از این روش تحلیل برای بررسی و کنترل معیارهای طراحی هر دو حالت حدی مقاومت و بهره برداری مجاز است.

ب- تحلیل غیرالاستیک: در این روش تحلیل، کلیۀ نیروهای داخلی در مقاطع مختلف قطعات سازه با توجه به رفتارهای غیرالاستیک سازه تعیین می شوند. کاربرد این روش تحلیل فقط محدود به بررسی و کنترل معیارهای طراحی حالت های حدی مقاومت بوده و از آن نمی توان برای بررسی و کنترل معیارهای طراحی حالت های حدی بهره برداری استفاده کرد.

در روش تحلیل غیرالاستیک محدودیت های زیر باید تامین شوند.

  1. در اعضایی که در آنها احتمال تشکیل مفصل پلاستیک وجود دارد، مقدار تنش تسلیم مصالح
    آنها نباید از ۴۵۰ مگاپاسکال بیشتر باشد.
  2. مقاطع اعضایی که تحت اثر نیروهای ترکیبی (نیروی محوری فشاری و لنگر خمشی) قرار دارند و احتمال تشکیل مفصل پلاستیک در بال و جان آنها وجود دارد، باید فشرده باشند.
  3. در اعضای محوری فشاری که در آنها امکان تشکیل مفصل پلاستیک وجود دارد، به منظور تامین شکل پذیری مورد نیاز مقاومت طراحی آنها نباید از بیشتر در نظر گرفته شود
  4. تامین مهارهای جانبی در محل های تشکیل مفاصل پلاستیک الزامی است.
  5. تنش تسلیم در کلیۀ اعضا و اتصالات باید با ضریب ۰/۹ کاهش داده شوند، مگر آنکه در تحلیل غیرالاستیک مطابق فصل ۱۰-۲از روش های دیگری نظیر کاهش مدول الاستیسیته استفاده شده باشد.

۴-۱-۱۰-مشخصات مصالح فولادی

۱-۴-۱-۱۰مصالح به کار رفته شامل نیمرخ ها، ورق ها، تسمه ها، میلگردها، پرچ ها، پیچ ها، واشرها،
مهره ها، میل مهارها، الکترودها و . . . باید مطابق با استانداردهای ملّی ایران باشد. در صورتی که برای
بعضی از مصالح استاندارد ایران تهیه نشده باشد، باید یکی از استانداردهای معتبر بین المللی ترجیحا استاندارد (ISO) را مورد استفاده قرار داد. فهرستی از انواع مصالح فولادی مورد قبول این مبحث در جدول ۱-۴-۱-۱۰-ارائه شده است.

۲-۴-۱-۱۰- از نظر این مبحث، مدول الاستیسیته (ضریب ارتجاعی) مصالح فولادی مساوی ۱۰۵*۲ مگاپاسکال در نظر گرفته می شود.

 

مبحث دهم مقررات ملی ساختمان

مبحث دهم مقررات ملی ساختمان

مبحث دهم مقررات ملی ساختمان

مبحث دهم مقررات ملی ساختمان

مبحث دهم مقررات ملی ساختمان

مبحث دهم مقررات ملی ساختمان

مبحث دهم مقررات ملی ساختمان

 

  • قیمت محصول: 0 تومان
  • تعداد صفحه: 319 صفحه
  • فرمت: PDF
  • حجم فایل: 7.67MB
رایگان – خرید
محصولات مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.