پژوهشی در مکانیزم عروسکهای تک‌فریم

آنچه محققان کنونی برآنند که برای شناخت دقیق هنرها و هر پدیده کهنسال و ریشه‌دار دیگری باید درباره منشاء پیدایش آن سیر و سفر کرد و سپس به تجزیه و تحلیل آنها پرداخت و از پس این تجزیه و تحلیل به اجزاء و عناصر و تعاریف مربوط به آنها دست پیدا کرد از آنجا که تمامی هنرها در آغاز حدوث، بخش جدایی ناپذیر از زندگی انسانی بوده‌اند. هیچ گاه نمی‌توان جریان ابتدایی آن را مستقل از شئون مختلف زندگی وی بررسی کرد.

براساس اکتشافات علوم اجتماعی می‌توان گفت که شعر، نقاشی، موسیقی، رقص، پیکرنگاری و پیکرتراشی و دیگر فعالیت‌هایی که امروزه مدلولِ لفظ هنر هستند، از نخستین جلوه‌های حیات انسانی به شمار می‌روند. «فیلسوفان و هنرشناسان از دیدگاههای گوناگون در این خصوص اظهار نظر کرده‌اند و براساس استنتاج و رای و باور شخصی خود آراء گوناگونی صادر نموده‌اند.

از آن لحظه که انسان به ماوراء تجسم خیال و جاده‌ی خیال اندیشه کرد و از حیرت تمام تا سحر باور و پرستش آن جادوی خیال قرن‌ها و هزاره‌ها به حیاتش جانی و اندیشه‌ای دیگر داد؛ نقاب، پرده، شاخ و برگ و هزار و یک مراسم و شکل و شمایل به نشان از همه چیز به دست خویش بساخت و آیین نمایش و نمایش به هم آمیخت و جادوی نقاب و دست‌افراز به جسم بی‌جان آن بخشید کسی که «عروسک» می‌خوانی‌اش.

فهرست مندرجات

پیشگفتار

مقدمه

فصل ۱

بخش ۱: عروسک و تاریخچه آن

بخش ۲: ویژگیهای عروسکهای نمایشی

بخش ۳: ویژگیهای عروسکهای سینمایی و تصویری

بخش ۴: ویژگیهای عروسکهای تک‌فریم

فصل ۲

بخش ۱: روشهای متحرکسازی سوژه‌های مختلف

بخش ۲: جان بخشی اشیا و اجسام دوبعدی

بخش ۳: جان بخشی اشیا و اجسام سه بعدی

بخش ۴: تلفیق فیلمهای تک فریم و زنده

فصل ۳

بخش ۱: جذب لیزو

بخش ۲: نیروی انسانی و تقسیم کار

ماخره

ضمیمه

فهرست عکس

فهرست منابع

گزارش کار عملی

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.