تاریخچه صنعت چاپ در ایران

رایگان – پرداخت

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                                                                     صفحه

تاریخچه……………………………………………………………………….۱

تاریخچه چاپ در ایران………………………………………………….۴

کاکلوگرافی (حکاکی فلز)………………………………………………………………….۵

چاپ دستی……………………………………………………….۹

بخش اول

گراور………………………………………………………….. ۱۰

فرآیند های سنتی چاپ……………………………………………..۱۱

ارائه و شناسائی یک اثر چاپی…………………………………………………..۱۱

روش و تکنیک چاپ سنگی…………………………………………………….۱۴

ورود چاپ سنگی در ایران…………………………………………………………………………..۱۹

واژه نامه ………………………………………………………………………………۲۱

۱ پیش از تاریخ و آغاز دوران تاریخی:

در دوران پیش از تاریخ خط اختراع نشده بود و آدمی از راه حساب کردن و یادآوری و به حافظه سپردن امور و مسایل و اندیشه‌ها به زندگی خود معنی می‌داد و احتیاجات خود را مرتفع می‌نمود تا اینکه برای نوشتن شروع به آزمایش کرد. ابتدا برای نشان دادن و بیان اشیاء شکل آنها را بر صفحه‌ای از استخوان یا پوست درختان ترسیم نموده و یا بر روی سنگ حجاری می‌کرد. سپس برای نمایاندن افکار و عقاید و مفاهیم، اشکال و علایم قراردادی ترسیم کرد و یا آنها را با دست نشان می‌داد. در آغاز دوران تاریخی به خط میخی، سومری و هیررگلیف مصری برمی‌خوریم که به صورت حکاکی روی سنگ، استخوان، پوست نباتات و حیوانات و خاک رس بجا مانده است.

۲ دوران باستان «پنجهزار سال قبل از میلاد»:

این دوران با پیدایش الفبای صوتی “PHONETIQUE” که در آنها هر حرفی معرف صوتی یا حجایی بود که از مخرج یعنی دهان و حلق دندانها و لبها ادا می‌شد، در فنیقیه و آسیای صغیر به وسیله اقوام هیتی و بعد بوسیله آسوریها و نیز آزتکهای مکزیک و بالاخره در مصر بوسیله قبطیان اختراع شد و در همین دوران الفباهای قراردادی و تصویری از مصر از طرفی، و نیز از طرف دیگر در چین و آسیای شرقی رایج بود. از این دوران است که نشر نه تنها موفق به مشخص نمودن عقاید و افکار خود شد، بلکه توانست اصوات مختلف را نیز ضبط و ثبت کند و این امر از سه تا پنجهزار سال قبل از میلاد شروع و تا قرن ششم میلادی ادامه داشت.

۳ دوران چینی‌ها «قرن ششم میلادی»:

چون پیش از کشف کاغذ برای اولین بار در جهان چین‌ها موفق به چاپ کردن ابتدایی شدند، این دوره به نام دوره چینی‌ها معروف شده است. در حقیقت می‌توان گفت که از ابتدای قرن هفتم میلادی پیدایش فن چاپ در جهان بوسیله چینی‌ها شروع شد. این دوران در اروپا مقارن با دوره نساخ و شارحان کتب مذهبی بعد و تا اواخر قرن چهاردهم ادامه داشت.

رایگان – پرداخت
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.