رابطه علم و دین

2000 تومان – خرید

رابطه علم و دین


حس کنجکاوى که خداوند متعال در نهاد بشر به ودیعه گذارده، او را به تحقیق و بررسى در مسائل پیرامون خود وا داشته و زمینه ‏هاى اولیه نضج علوم و معارف مختلف را پدید آورده است. بشر اندیشمند در کاوش از پدیده‏هاى عالم و جستجوى حقایق نهفته در آنان، رشته‏هایى را در میان علوم به وجود آورده که هرکدام عهده‏دار بحث و بررسى از جنبه‏هاى گوناگون عالم طبیعى و مجردات بوده و به نام خاصى خوانده مى‏شوند، مثلا علوم فیزیکى خبر از چگونگى پدیده‏هاى مادى داده و علوم زیستى سخن از یاخته‏ هاى اولیه جهانداران مى‏گوید و….

از طرف دیگر، دین نیز با اتکا به وحى و در اتصال با عالم غیبى به بیان نظام کلى عالم و شرح نظام‏مندى آن پرداخته و ناظم این عالم بیکران را به یاد انسان مى‏آورد. در این میان انسان متدین را شایسته است که در کنار کاوشهاى علمى و تاملات فلسفى خویش، از نگاه دین به مقوله علم آگاه بوده و نگرش بزرگان و عالمان دینى را به مسائل علمى از نظر دور ندارد. این مسئله از موضوعات جدید کلامى بوده و تحت عنوان «رابطه علم و دین‏» خبر از چگونگى ترابط میان علم و دین داده و تحلیل دینى یافته‏هاى علمى را از سوى علماى دینى عرضه مى‏دارد.

این نوشتار موضع دین و عالمان دینى را نسبت‏به علم واندیشه‏هاى بشرى مورد توجه قرار مى‏دهد، اما قبل از ورود به اصل بحث‏یادآورى چند نکته ضرورى است:

۱٫ مراد از دین، مجموعه معارف وحیانى است که مشتمل بر اعتقادات و احکام عملى بوده و براى هدایت انسانها و تکامل روحى آنان، از طرف خداوند بر انبیاى پیشین و پیامبر اسلام نازل شده و در کتاب و سنت اظهار گردیده است.

۲٫ معرفت دینى همان اطلاعات و دانش‏هایى است که متدین به دین خاص دارا بوده و با پژوهش علماى دینى از منابع و متون دینى، در مجموعه علوم و معارف دینى تدوین وتنظیم گردیده‏اند.

۳٫ علم در معانى مختلف استفاده شده و مراد از آن در این نوشته، معنى محدود تجربى آن است که شامل علوم طبیعى و اجتماعى بوده و در مقابل دانش به معناى اعم و فلسفه به عنوان معرفت عقلانى، از دوران نوزایى علمى (رنسانس) به علوم تجربى خوانده مى‏شوند.

۴٫ راههاى کسب معرفت نیز از مباحث کلیدى در طرح رابطه علم و دین بوده و عرفت‏شناسان و فلاسفه آن را در چهار طریق حسى عقلى نقلى و شهودى مورد بحث قرار داده‏اند.

۵٫ علم، دانشى مبتنى بر راه عقل و حس بوده و از شیوه‏هاى استقرایى و قیاسى در وصول به حقایق طبیعى بهره مى‏گیرد.

۶٫ دین اگر چه در مرحله ایمان، امرى شخصى بوده، ولى در مقام معرفت‏شناختى داراى ابزار و شیوه‏هاى معرفتى بوده و عمدتا با استمداد از عقل و نقل مسایل دینى را در معرض عینیت قرار مى‏دهد.

با این مقدمات به سراغ بحث اصلى رفته و مسئله ارتباط دین وعلم را پى مى‏گیریم:

تعارض و تنافى بین دین وعلم به یکى از دو نحوه ممکن است:

الف: تعارض ظاهرى، یعنى تنافى و تهافتى که در بدو امر به نظر مى‏رسد، لکن با تامل قابل رفع است، این قسم از تعارض بین داده‏هاى دینى و علوم مسلما وجود دارد.
ب: تعارض واقعى، یعنى بین دین و علم به گونه‏اى تهافت و تعاند باشد که قابل حل و رفع نباشد. در حقیقت اگر نتوانیم راهى براى رفع تعارضهاى ظاهرى ارائه دهیم، معنایش تحقق تعارض واقعى است.

مطالب مرتبط
سمبولیسمسمبولیسم 13 مرداد 94
سوئدسوئد 29 تیر 94

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.