تیرچه فلزی چیست

تیرچه فلزی چیست

تیرچه فلزی چیست

1000 تومان – خرید

تیرچه فلزی

تیرچه فلزی : در این سیستم سقف ( اصطلاحا سقف کرمیت یا کرومیت) ، تیرچه عضو پیش ساخته ای است که به صورت خر پای دوسر برای توزیع  انتقال یکنواخت با به  تکیه گاه ، عمل می کند که در ساخت آن از میلگرد نمره ۱۰ جهت عضو خرپایی و نبشی جهت بال فوقانی و تسمه جهت بال تحتانی با سطح مقطع مناسب طبق آئین نامه مندرج در نشریه ۱۵۱ سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور استفاده می شود.

این سقف مرکب از تیرچه فلزی خود ایستا و دال بتونی است که به صورت یک تیر T شکل عمل می کند . به منظور پرکردن فضای خالی بین تیرچه ها از قالبهای دائم ( بلوک سیمانی ، یونولیت ) و یا قالب های موقت چوبی یا فلزی استفاده می شود .

مزایای استفاده از تیرچه فلزی

– عدم نیاز به شمع بندی

– امکان اجرای همزمان چند سقف

– کاهش مصرف بتن و وزن سقف

– حذف رد فولاد در زبر سقف

– سرعت و سهولت اجرا

– توجیه اقتصادی

تاریخچه سقف کرمیت

سقف کرمیت از سال ۱۳۵۶ به صورت یک طرح مقدماتی در مهندسی ارتش برای اصلاح سیستم طاق ضربی مورد استفاده قرار گرفت  و پس از دریافت مجوز رسمی از وزارت صنایع سنگین و وزارت صنایع در سال ۱۳۶۰ شروع به تولید انبوه سقف کرمیت در ایران شد و تاکنون بالغ بر میلیون ها متر مربع از سقف کرمیت در سازه های بتنی ، فلزی و بنایی در سراسر کشور مورد استفاده قرارگرفته است

مقاله ای کامل راجع به سقف کرمیت (برگرفته از سایت kava.ir):

سقف کرمیت چیست :

در سیستم سقف کرمیت از تیرچه های فولادی با جان باز در ترکیب با بتن استفاده می شود.

در ساخت تیرچه های مذکور از یک تسمه، در بال تحتانی و نیز یک میلگرد خم شده در جان استفاده می شود. برای پرکردن فضای خالی بین تیرچه ها از قالب های ثابت مانند بلوک های سیمانی، پلی استایرن، طاق ضربی ، قالب های موقت فولادی (کامپوزیت ) و یا هر پرکننده سبک استفاده می شود. فواصل تیرچه ها بسته به نوع قالب از ۷۳ سانتی تا ۱۰۰ سانتی متر متغیراست ، روی سقف نیز با ۴ الی ۱۰ سانتی متر بتن پوشانده می شود.

تیرچه ها از نوع خود ایستا بوده و به همین علت هیچ نوع شمع بندی در زیر سقف مورد نیاز نمی باشد و تیرچه ها به نحوی طراحی می شوند که بتوانند وزن بتن خیس، قالب ها و عوامل اجرایی سقف را به تنهایی تحمل کنند.

پس ازاین که بتن به ۷۵% مقاومت مشخصه خود می رسد ، تیرچه های فولادی با بتن به صورت یک مقطع مختلط وارد عمل شده و بارهای مرده و زنده سقف را تحمل می کنند.

1000 تومان – خرید

 

مطالب مرتبط
روسیهروسیه 25 تیر 94

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.