معرفی و استانداردهای برخی از آزمایشات خاک

معرفی و استانداردهای برخی از آزمایشات خاک

معرفی واستاندارد ها ی برخی از آزمایشات خاک

معرفی واستاندارد ها ی برخی از آزمایشات خاک

این آزمایش به منظور تعیین مقدار و شدت تحکیم خاکها، وقتی که خاک به طور جانبی محصور و در جهت عمودی زهکشی می گردد و تحت اثر بارگذاری با تنش کنترل شده افزایشی قرار گیرد ، بکار می رود. این آزمایش عموما” بر روی نمونه های دست نخورده خاکهای ریزدانه که به طور طبیعی در آب رسوب کرده اند انجام می شود. اطلاعات بدست آمده از آزمایش تحکیم برای تخمین مقدار و سرعت نشست جزئی و کلی سازه یا خاکریز بکار می رود.

– رسل (Rowe cell) شماره استاندارد BS:1377

معرفی واستانداردهای برخی از آزمایشات خاک

معرفی واستانداردهای برخی از آزمایشات خاک

 

در استاندارد ASTM در مورد آزمایش رسل دستورالعملی موجود نمی باشد . هدف این آزمایش ، ارزیابی و تعیین پارامترهای نشست تحکیمی و نفوذپذیری خاکهای درشت دانه دار و خاک مخلوط ) (Mix material می باشد.

– مقاومت فشاری تک محوری خاکها : شماره استاندارد ASTM:D2166

این آزمایش شامل تعیین سریع مقاومت فشاری تقریبی خاک چسبنده در حالت دست خورده ، بازسازی شده یا متراکم شده تحت اثر بار محوری با کرنش کنترل شده می باشد. براساس این آزمایش مقدار تقریبی مقاومت چسبندگی خاکها برحسب تنش های کل بدست می آید. این آزمایش فقط برای خاکهای چسبنده ای که در ضمن بارگذاری ، آب از آنها خارج نخواهد شد ، قابل استفاده می باشد.

-سه محوری در شرایط تحکیم نشده زهکشی نشده ASTM:D2850

این آزمایش برای تعیین خواص مقاومت زهکشی نشده و روابط تنش – کرنش خاکهای چسبنده اطلاعات لازم را ارائه می دهد. در این آزمایش مقاومت فشاری خاک بر حسب تنش کل تعیین می گردد و در حین اعمال بار، اجازه جریان مایع از نمونه خاک یا به داخل آن داده نمی شود. مقاومت سه محوری تحکیم نشده – زهکشی نشده در کارهای مهندسی ژئوتکنیک برای موقعیتهای طراحی خاص که در آنها فرض می شودبارها به سرعت اعمال می گردد تا زمان کافی برای محو فشار آب حفره ای ایجاد شده نباشد و همچنین تحکیم در ضمن دوره بارگذاری رخ ندهد کاربرد دارد. انجام این آزمایش برروی نمونه های استوانه ای به قطر ۵/۱ اینچ و ۶ اینچ امکان پذیر می باشد.

مطالب مرتبط
فعل معتلفعل معتل 19 مرداد 94
سیمپلکس ثانویهسیمپلکس ثانویه 08 شهریور 94

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.