مبحث چهارم مقررات ملی ساختمان

مبحث چهارم مقررات ملی ساختمان


حجم فایل:۳٫۱۰۵KB

تعدادصفحه: ۱۳۴صفحه

فرمت فایل: PDF

قیمت فایل : ۲۰۰۰ تومان

مبحث چهارم مقررات ملی ساختمان

مبحث چهارم مقررات ملی ساختمان

نام کتاب: مبحث چهارم الزامات عمومی ساختمان
تهیه کننده: دفتر مقررات ملّی ساختمان
ناشر: نشر توسعه ایران
شمارگان: ۳۰۰۰ جلد
۹۷۸-۶۰۰-۳۰۱-۰۱۴- شابک: ۷
نوبت چاپ: اول
تاریخ چاپ: ۱۳۹۲
چاپ و صحافی: کانون
قیمت: رایگان
حق چاپ برای تهیه کننده محفوظ است.

۱-۴- کلیات

۱-۱-۴- اهداف

۱-۱-۱-۴- این مقررات به منظور اطمینان از ایمنی، بهداشت، بهره دهی مناسب، آسایش و صرفۀ اقتصادی، و تأمین نیازهای حداقل ساکنان و استفاده کنندگانِ (متصرفانِ) ابنیه و ساختمان های مشمول قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، با تعیین محدودیت ها، ابعاد حداقل فضاها، نورگیری، تهویۀ مناسب و سایر الزامات عمومی طراحی و اجرا، به عنوان مبحث چهارم از مقررات ملی ساختمان ملاک عمل قرار می گیرد.

۲-۱-۴- دامنه کاربرد

۱-۲-۱-۴- این مقررات ناظر بر تمام ساختمان ها و سازه های مشمول قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در کشور است و رعایت آن در طراحی، محاسبه، نظارت، اجرا و بهره برداری بناها برای تمام اشخاص حقیقی و حقوقی و مراجع ذکر شده در ماده ۳۴ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در سراسر کشور الزامی است.

۲-۲-۱-۴- رعایت این مقررات برای تمام ساختمان ها و سازه هایی که پس از تصویب و ابلاغ آن طراحی و ساخته شوند الزامی است. همچنین در ساختمان های موجود و در دست احداث به شرح زیر، رعایت این مقررات الزامی خواهد بود:

آ – در ساختمان های در دست احداث و در ساختمان های موجود در مرحلۀ مرمت و بازسازی یا دیگر تغییرات جزئی بنا، به تشخیص مقامات قانونی مسئول،

ب – در هنگام تغییر تصرف ساختمان یا فضا یا تغییر کاربری زمین و برای منطبق شدن مشخصات ساختمان یا فضا با مقررات مربوط به تصرف یا کاربری جدید،

پ – در همه ساختمان های موجود، که توسط مقام قانونی مسئول، به علت عدم هماهنگی با این مقررات، برای ساکنان، استفاده کنندگان و سایر مردم، غیر ایمن، غیر بهداشتی و خطرناک تشخیص داده شوند.
در این صورت شهرداری ها و سایر مراجع صدور پروانۀ ساختمان باید با تعیین مهلت مقرر در مورد تعمیرات، تغییرات و تعبیۀ تجهیزات لازم به دارنده ملک و بنا دستور اقدام دهد و تا اصلاح آن پیگیری نماید.

۳-۲-۱-۴- مقررات این مبحث شامل تمام ساختمان ها و سازه های موقت (غیر از اسکان موقت بازماندگان حوادث غیرمترقبه) نیز می شود.

۴-۲-۱-۴- ساختمان های ثبت شده توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و ساختمان های دیگری که به تشخیص این سازمان دارای ارزش تاریخی، فرهنگی و معماری خاص هستند، با رعایت مبحث دوم مقررات ملّی ساختمان، تابع ضوابط سازمان مذکور خواهند بود.

۵-۲-۱-۴- این مبحث دربرگیرنده ضوابط مربوط به ساختمان ها و تجهیزات در محدوده مالکیت و داخل پلاک زمین است و برای خارج از پلاک باید به ضوابط طرح های جامع و سایر طرح های مصوب توسعه و عمران شهری مصوب مراجعه شود.

۶-۲-۱-۴- در صورت طراحی ساختمان ها برای افراد معلول جسمی- حرکتی، باید آخرین ویرایش ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افراد معلول جسمی- حرکتی مصوب شورایعالی شهرسازی و معماری ایران نیز ملاک عمل قرار گیرد.

۷-۲-۱-۴- چنانچه در ضوابط هر طرح توسعه و عمران شهری مصوب، یا سایر ضوابط مصوب محلی، الزامات با محدودیت های بیشتری تعیین شده باشد، آن مقادیر در حوزه طرح مذکور ملاک عمل قرار می گیرد.

۸-۲-۱-۴- در مواردیکه ضوابط این مبحث دارای ابهام یا مسکوت میباشد، استعلام از دفتر مقررات ملّی ساختمان ملاک عمل خواهد بود.

۳-۱-۴- استانداردها و ضوابط

رعایت آن قسمت از ضوابط و استانداردهایی که در این مبحث به آن ها اشاره شده الزامی است و به مثابۀ جزوی از این مقررات تلقی می شوند.

۴-۱-۴- بهره برداری و نگهداری

۱-۴-۱-۴- در هنگام بهره برداری از ساختمان نباید تصرف یا نحوه استفاده از آن به صورتی تغییر نماید که با مقررات ساختمانی مربوط به تصرف جدید و یا با کاربری های مجاز زمین و ضوابط همجواری تعیین شده در طرح های مصوب توسعه و عمران شهری مغایرت یابد.

۲-۴-۱-۴- در ساختمان های موجود، باید تمهیداتی را به کار بست تا از هرگونه استهلاک یا آسیب که باعث مغایرت مشخصات فضا یا ساختمان با الزامات مقرر شده برای تصرف مورد نظر شود، پیشگیری گردد.

۳-۴-۱-۴- در هیچ یک از ساختمان های موجود، نباید تعمیرات و تغییراتی صورت گیرد که با کاهش ابعاد و ارتفاع فض اها، سطوح بازشوی تعویض هوا، سطوح نورگیر و غیره موجب مغایرت با الزامات این مقررات برای تصرف مورد نظر گردد.

۴-۴-۱-۴- در عملیات نگهداری و تعمیر ساختمان نباید الزامات بیان شده در این مبحث و سایر مباحث مقررات ملّی ساختمان حتی به صورت موقت نقض گردد.

مگر آن که تمهیدات لازم برای جبران اثر این اقدامات در حین بهره برداری و فعالیت متصرفان پیش بینی و اجرا شده و هشدارهای لازم با ذکر نوع و دوره اثر آن ها به متصرفان داده شده باشد و یا ساختمان به صورت موقت از متصرفان تخلیه و فعالیت های جاری در این دوره متوقف گردد.

۵-۴-۱-۴- تمام سطوح خارجی ساختمان باید در شرایط مناسب نگهداری شوند. همۀ دیوارهای خارجی واقع در معرض عوامل جوی، باید عاری از هر گونه منفذ، روزنه و شکاف اضافی و مصالح زنگ زده و پوسیده باشند.

ضمائم آویز به سازه، شامل سایبان ها، تابلوها، پله های فرار و راه پله های خارجی و دودکش ها، باید در شرایط مناسب نگهداری شوند و اتصالات آن ها همواره در شرایط ایمن قرار داشته باشند.

۵-۱-۴- مدارک فنی

۱-۵-۱-۴- مالکان اراضی و املاک باید قبل از هر اقدام عمرانی یا تفکیک اراضی و شروع ساختمان از شهرداری یا سایر مراجع صدور پروانه ساختمان، با رعایت الزامات این قسمت و قسمت ۴-۳-۳ پروانۀ لازم را اخذ نمایند.

۲-۵-۱-۴- مالک ساختمان یا نماینده قانونی او باید جهت اخذ پروانه یا هر گونه مجوز ساختمان مدارک فنی لازم شامل نقشه ها، محاسبات و مشخصات فنی که در آن نوع، چگونگی و حدود کار مورد نظر مطابق بند ۴-۱-۵-۳-نشان داده شده است را به تعداد نسخه های لازم، طبق روال تعیین شده در مبحث دوم مقررات ملّی ساختمان، به شهرداری یا سایر مراجع صدور پروانه ساختمان و یا هر مقام قانونی مسئول تحویل دهد.

۳-۵-۱-۴- مدارک فنی که برای بررسی و تأیید ارائه می شوند باید شامل پلان ها، مقاطع، نماها،  جزئیات، هرگونه محاسبات و سایر مستندات فنی لازم باشند که در آن ها شکل، اندازه ها، نوع، جنس و سایر مشخصات تمام فضاها و عناصر ساختمان از جمله در، پنجره، قفسه های ثابت، لوازم بهداشتی و هرگونه اجزایی که انطباق مشخصات آن ها با این مقررات الزامی است، معین گردیده باشد .

۴-۵-۱-۴- پس از تأیید نقشه ها و سایر مشخصات فنی و صدور پروانه ساختمان توسط شهرداری یا مقام قانونی مسئول، چنانچه به هر دلیل نیاز به تغییراتی در نقشه ها و مشخصات فنی باشد، باید پیش از هر اقدامی، مطابق روال مبحث دوم مقررات ملّی ساختمان، تغییرات مورد نظر به تایید مقام قانونی مسئول رسیده و پروانه ساختمان جدید صادر شود.

۵-۵-۱-۴- شهرداری ها یا سایر مراجع صدور پروانه ساختمان موظفند تمام مدارک فنی ساختمان و تأییدیه ها یا هرگونه مستندات لازم از جمله گزارش های مهندس ناظر و مجری، تأییدیه های کیفیت مصالح و اجزای بکار رفته در ساختمان و سایر موارد که نشان دهنده انطباق مشخصات طرح و اجرای ساختمان با مقررات این مبحث است را در نسخه های کامل به تعداد کافی نزد خود نگهداری نمایند.

۶-۱-۴- الزامات اجرایی

۱-۶-۱-۴- مصالح و فرآورده ها و روش های ساختمانی

۱-۱-۶-۱-۴- استفاده از مصالح و فرآورده ها و روش های ساختمان در صورتی مجاز است که علاوه بر انطباق با الزامات مبحث پنجم مقررات ملّی ساختمان، اثر زیان بخش بر سلامتی سازندگان، ساکنان و استفاده کنندگان ساختمان و همچنین سایر مردم، عابران و ساکنان ساختمان های مجاور نداشته باشد.

۲-۱-۶-۱-۴- استفاده از روش های نوین ساخت و فرآورده ها و مصالح جدید باید به تأیید نهادهای قانونی مسئول برسد و گواهیهای لازم برای آنها اخذ گردد

و……….

 

مبحث چهارم مقررات ملی ساختمان

مبحث چهارم مقررات ملی ساختمان

مبحث چهارم مقررات ملی ساختمان

مبحث چهارم مقررات ملی ساختمان

مبحث چهارم مقررات ملی ساختمان

  • قیمت محصول: 2000 تومان
  • تعداد صفحه: 134صفحه
  • فرمت: PDF
  • حجم فایل: 3.105KB
2000 تومان – خرید
محصولات مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.