نجوم در اشعار حافظ

نجوم در اشعار حافظ

نجوم در اشعار حافظ

نجوم در اشعار حافظ

 

مقدمه:

شعر و ادب فارسیزبان خاصی است که برای درک آن نیازمندآگاهی از دانش‌های گوناگونی اعم از لغت، صرف، نحو، معانی، بیان، اصطلاحات علوم وفنون مختلف، داستان‌های دینی، تاریخی و اساطیری و همچنین نجومی هستیم و این نیازگاهی به حدی است که مانع از درک معانی و مفاهیم شعر و نثر فارسی می‌شود. بنابراینبر آن شدیم، در این نوشتار دوستداران و علاقه مندان را با معانی و کاربرد برخی ازاصلاحات نجومی که در زبان و ادب فارسی کاربرد وسیعی دارند،آشنا سازیم.

با تعمقدر متون نظم و نثر فارسی، به اصطلاحاتی نجومی بر می‌خوریم که شاعران و نویسندگاندوره‌های گذشته هر یک با هدف خاصی آن‌ها را در شعر و نثر خود وارد کرده‌اند، مثلاًگاهی هدف آن‌ها نشان دادن آگاهی و دانش خود از این علم است و گاهی چیزهای خرافی واساطیری و ستارگان و باورهای عامیانه در خصوص آسمان و موجودات آسمانی سبب تأثیر اینعلم در ادب فارسی شده وباعث به وجود آوردن توصیفات یا کنایات، تشبیهات و استعاراتگوناگونی در شعر و حتی نثر فارسی گشته است. البته این تأثیر در هر دوره‌ای متفاوتبوده است به طوری که این تأثیر را در شعر دوره‌ی سلجوقی و در نظم نویسندگانی چونمنوچهری، انوری، سنایی، خاقانی و نظامی به وفور می‌بینیم و گاهی شاعرانی رامی‌بینیم که با آگاهی از علوم فلکی و احکامی زمان خود با بخش خرافی و عامیانه‌ی اینعلم به مبارزه برخاستند.

اسطرلاب: یا اصطرلاب در اصل از دو کلمه‌ی یونانی و« استرو» به معنی ستاره و لامبانین به معنی آینه ترکیب شده است و معنی آن «آینه‌ینجوم» یا « ترازوی نجوم » یا « مقیاس نجوم » است و آن ابزاری بوده است که برایاندازه‌گیری موقع و ارتفاع ستارگان و دیگر امور فلکی به کار می‌رفته است.

سخنبا اسطرلاب گفتن: اصطلاحی کنایی بوده به معنی عالمانه و حساب شده و با احتیاط وتفکر و بینش علمی سخن گفتن. از اسطرلاب به کنایه، « جام جهان بین » یاد شده است و « جام جهان بین » در شعر حافظ معنی عرفانی خود « جام می » و به معنی « اسطرلاب حقیقت » آمده است.

نجوم در اشعار حافظ

نجوم در اشعار حافظ

همچنین « جام جم » ، « جام جهان نما » ، « جام عالم بین » ، «جامکیخسرو » ، « جام گیتی نما » در غزلیات حافظ « اسطرلاب حقیقت در سلوک » یا جامعرفانی است که از غلبه‌های عشق صوفیانه لبالب می‌گردد.

اسطرلاب چهارم، کنایه ازقرآن است که چهارمین کتاب آسمانی بعد از زبور، تورات و انجیل می‌باشد.

اربابایام: به گفته‌ی اهل احکام و کسانی که برای پیشگویی در کارها و امور جهان و انساناز حرکت ستارگان و مواضع آن‌ها استفاده می‌کرده‌اند. برای هر روز از ایام هفته ربیا صاحبی است و به فارسی خداوند ساعت گویند. به این ترتیب: رب یا خداوند روز شنبه وصاحب آن زحل است. رب یا خداوند روز یکشنبه و صاحب آن خورشید است. رب یا خداوند روزدوشنبه و صاحب آن ماه است.

نجوم در اشعار حافظ

نجوم در اشعار حافظ

رب یا خداوند روز سه شنبه و صاحب آن مریخ است.

رب یا خداوند روز چهارشنبه و صاحب آن عطارد است.

رب یا خداوند روز پنج شنبهو صاحب آن مشتری است

مطالب مرتبط
باکتری‌هاباکتری‌ها 05 مرداد 94
نامه نگارینامه نگاری 27 مرداد 94

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.