مروری بر روشهای ثبت تصویر در پزشکی

2000 تومان – خرید
روشهای ثبت تصویر

ثبت تصویر فرآیند بدست آوردن تابع و متغیرهای تبدیل بهینه ای است که بین سلولهای تصویری دو یا چند تصویر ارتباط برقرار کرده و شباهت آنها را به حداکثر و اختلاف آنها را به حداقل می رسانند ، این تصاویر ممکن است با استفاده از روشهای تصویر برداری مختلف ، از زاویه ها و فاصله های مختلف ، در بازه های زمانی مختلف و یا در شرایط نوری مختلف تهیه شده باشند ، در این فرایند معیار شباهت و یا معیار عدم شباهت به عنوان جزأ اساسی تابع هدف مطرح می شود . در بررسی ارتباط بین تصاویر در نظر داشتن ارتباط خطی و یا غیر خطی بین آنها مهمترین عامل اختلاف بین روشهای مختلف ثبت تصویر است . ارتباط خطی بین تصاویر در مرحله تبدیل از دگرگونی شکلها ، خطوط و لبه ها به طور غیر خطی جلوگیری می کند . برقراری ارتباط خطی بین تصاویردر مرحله تبدیل از دگرگونی شکلها ، خطوط و لبه ها به طور غیر خطی جلوگیری می کند . برقراری ارتباط خطی بین تصاویر باعث حفظ شکل کلی آن می شود ، به عنوان مثال خطوط موازی توازی خود را از دست نمی دهند و یا شکلهایی مثل مثلث ، مربع ، دایره و غیره که در تصویر وجود داشته باشند در حالتی به حالت دیگر دگرگون نخواهند شد وجود روابط غیر خطی در تصاویر امکان دگرگونی تصویر به گونه ای که توازی خطوط و یا شکلهای کلی در تصویر تغییر کنند را فراهم می آورد . ثبت انعطاف ناپذیر تصویر روابط این روابط را به صورت غیر خطی بررسی میکند (HAJNAL, Joseph V.et al.,2001) .

۲-۱- ثبت انعطاف ناپذیر تصویر

ثبت انعطاف ناپذیر تصاویر در مواردی به کار می رود که میزان اختلاف بین تصاویر کم بوده و نیاز به دگرگونی غیر خطی نیست . مهمترین تفاوت بین ثبت انعطاف پذیر و ثبت انعطاف ناپذیر در نوع تبدیل هندسی به کار رفته است . تبدیل های خطی از مهتمرین نوع تبدیل های به کار رفته در ثبت انعطاف ناپذیر تصویر هستند که با پشتیبانی محدود از دگروگونی در ثبت تصویر می تواند تفاوتهای به میزان کم بین تصاویر را بازیابی کند .

۲-۱-۱- تبدیلهای خطی

تابع های تبدیل خطی تابع هایی بیشتر از نوع هندسی هستند که نقطه های تصویر منبع را به مختصات تصویر هدف منتقل می کنند . ساده ترین نوع تبدیل هندسی خطی فقط شامل جابجایی نقطه های موجود تصویر در دو محور عمودی و افقی می شود . با استفاده از این تبدیل ها شکل بافتهای موجود در تصویر بدون تغییر خواهد ماند به عنوان مثال خطوط موازی پس از تبدیل همچنان موازی خواهند بود و یا خطوط صاف پس از تبدیل تغییر شکل نخواهند داد . نمونه ای از این تبدیل ها در شکل ۲-۱ نشان داده شده است .

شکل ۲-۱ تبدیل خطی با جابجایی و تغییر شکل و بدون تغییر حجم.

در بسیاری از موارد بدلیل تغییر زاویه تصویر برداری در تصاویر مختلف از یک شی ء برای ایجاد تطابق بین این تصاویر نیاز به دوران تصویر با زاویه ای معین داریم . معادلات تبدیل خطی ذکر شده قادر به انجام دوران نیستند و به همین دلیل برای توسعه کاربرد این معادلات در مواردی که نیاز به دوران است از تابع های مثلثاتی استفاده می شود (Yoo, Terry S., 2004) . شکل ۲-۲ نشانگر تبدیل خطی تصویر منبع به تصویر هدف با دوران است .

شکل ۲-۲ تبدیل خطی با جابجایی و تغییر زاویه .

در تصاویر پزشکی احتمال تغیر شکل بافتها و بزرگ و کوچکتر شدن آنها بسیار بالاست و در این موارد استفاده از تابع تبدیلی که تنها عملیات جابجایی و تغییر حجم بافتها در تصاویر پزشکی . معادله ۲-۱ علاوه بر متغیرهای مربوط به جابجایی و تغییر زاویه متغیری برای تغییر حجم نیز در نظر گرفته است .

(معادله ۲-۱)

در معادله ۲-۱ متغیر s عامل بزرگ یا کوچک کردن شکل مورد تبدیل است

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.