سیستم حسابداری در سازمانهای دولتی

8000 تومان – خرید
مقدمه

اهمیت برقراری سیستم حسابداری در سازمان های دولتی

اداره امور سازمان های عمومی و خصوصی دارای شعب متعدد است که اداره امور مالی از مهمترین و اساسی ترین آن ها محسوب می شود. در موسسه دولتی یا غیر دولتی ناگزیر از برقراری سیستمی صحیح برای اداره امور مالی خود می باشد. بدون ایجاد چنین سیستمی برای اداره امور مالی مستلزم استفاده کامل از روش های حسابداری و پیروی از اصول و فن حسابداری و حسابرسی است.

منظور اصلی از برقراری سیستم حسابداری عبارت است از تهیه و تنظیم اطلاعات مالی مربوط به یک سازمان که مورد احتیاج و بررسی مدیر یا مدیران، صاحبان سرمایه و بستانکاران آن سازمان ، دولت و عموم مردم می باشد.

اتخاذ روش های صحیح برای نیل به این منظور و تهیه گزارش های مالی دقیق و قابل اطمینان برای موسسات گوناگون صرف نظر وسعت، طرز اداره، حدود فعالیت و انتفاعی یا غیر انتفاعی بودن آنها حائز کمال اهمیت می باشد.

در سازمان های دولتی این مساله بایستی مورد توجه خاص قرار گیرد، زیرا، نتایج حاصل از عملیات در این قبیل از موسسات یکی از مفیدترین و مسائل سنجش کارایی، لیاقت و صداقت افرادی است که اداره عمومی یک ملت به دست آنها سپرده شده است

تعریف حسابداری دولتی

حسابداری به انحاء گوناگون تعریف شده است. کاملترین تعریف فن حسابداری به شرح زیر است: « حسابداری عبارت از فن ثبت ، طبقه بندی و تلخیص فعالیت های مالی یک موسسه در قالب اعداد قابل سنجش ، پول و تقسیم نتایج حاصل بررسی این ارقام» تعریف حسابداری دولتی خارج از حدود تعریف مذکور نیست؛ و در این سازمان ها باید کلیه مطالعه و بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گیرد.

حسابداری دولتی نظامی است که اطلاعات مالی مربوط به فعالیت مالی سازمان های دولتی را جمع آوی و گزارش می نماید تا بتوان در مورد تخصیص منابع مالی آن ها به برنامه ها و عملیات مختلف و تصمیمات صحیح و مناسب و تصمیمات صحیح و مناسب اتخاذ نمود.

به عبارت دیگر حسابداری دولتی، عبارت است از کلیه عملیات مربوط به تجزیه و تحلیل و ثبت طبقه بندی و تلخیص و گزارش دهی و تفسیر مغایرت های مالی سازمان هایی دولتی که با رعایت و قوانین و مقررات مالی و اصول موازین متداول حسابداری دولتی انجام می شود. بنابراین حسابداری دولتی شامل تمام عملیات واصول و پرداخت منابع مالی دولت و نگهداری حساب های سازمان های دولتی و نیز تهیه گزارش های مالی مربوط به تمام با هر یک ازعملیات مذکور یا نتایج آنها می باشد.

اصول و موازین حسابداری

اصول و ضوابط مهم حسابداری عبارت است از:

۱) اصل تفکیک شخصیت حقوقی موسسات از شخصیت حقیقی صاحب یا صاحبان آن ها.

۲) اصل واحد پول در حسابداری

۳) اصل لزوم قبول دوره مالی

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.