تعریف سیستم حقوق و دستمزد

3000 تومان – خرید
تعریف سیستم حقوق و دستمزد:

به سیستمی گفته می شود که نحوه دریافت ها و پرداخت ها و کسورات مستخدمه را به عهده دارد و یا عبارت است از وجوهی که برای انجام شده تولیدی در یک مدت معین پرداخت و یا متعهد می گردد و در شرکتها خود به دو نوع تقسیم می گردد:

۱)  دستمزد مستقیم

۲)  دستمزد غیر مستقیم

دستمزد مستقیم: عبارت است هزینه های کار انجام شده که مستقیما به جهت ساخت محصول پرداخت یا تعهد شود یا به عبارت دیگر دستمزد کارگرانی را که مستقیما در ساخت، محصول اشتغال دارند دستمزد مستقیم گویند.

دستمزد غیر مستقیم: شامل آن است از هزینه هایی کار انجام شده که مستقیما در ساخت محصول صرف نشده باشد به عبارت دیگر دستمزد کارگران کسانی که به تعمیر و نگهداری ماشین آلات اشتغال دارند .

زمان عادی کار:

عبارتست از مدت زمانی که طبق روال عادی برای انجام کار لازم است.

زمان استاندارد انجام کار :

میزان کار مورد انتظار از هر کارگر در زمان معین، زمان استاندارد از طریق زمان سنجی حرکات لازم برای تولید و با در نظر گرفتن اوقات استراحت توقف، تاخیرات احتمالی به دست می آید.

معمولا در پایان دوره مالی و یا در پایان هر فصل به مناسبت های مختلف، مبلغی به عنوان عیدی و پاداش کارگران و کارکنان پرداخت می شود حداقل مبلغ عیدی و پاداش کارگران معمولا در پایان هر سال یا یک ماه بر مبنای حقوق و دستمزد توسط هیات دولت تعیین می گردد اما هیات مدیره می تواند مبلغی بیش از حداقل تعیین شده به همین عنوان به کارگران بپردازند مبلغ پاداش سالانه نیز بر اساس تجربیات سال گذشته پیش بینی می گردد پس پاداش ماهانه را محاسبه می شود.

مطالب مرتبط
انبارداریانبارداری 11 اسفند 93

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.