تجارت الکترونیک

8000 تومان – خرید
چکیده
بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در عرصه های مختلف اقتصادی، بازرگانی تاثیرات شگرف این پدیده
را بیش از پیش نمایان ساخته است. مزایای فراوان اقتصادی کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در اقتصاد و
بازرگانی شامل صرف هجویی هزینه مبادلاتی، افزایش بهر هوری بنگاه و صنعت، تغییر فرایندهای مدیریت و تولید
بنگاه های اقتصادی، کاهش هزینه جستجو، دسترسی بیشتر و آسانتر و ارزانتر به اطلاعات، کاهش محدودیت
های ورود به بازار، شمار بیشتر عرضه کنندگان، افزایش رقابت، کاهش سود انحصاری ، کاهش هزینه تمام شده
و قیمت کالا و تسهیل تجاری موجب توجه روزافزون به این پدیده نوین شده است.
و UNCTAD سازمان های بین المللی به رهبری سازمان ملل و سازمان های وابسته به آن همانند
طی چند سال گذشته، با ارایه استانداردها و راهبردهای پیشنهادی به کشورهای عضو، اقدامات UN/CEFACT
عملی برای توسعه تجارت الکترونیکی و زیرمجموعه های آن یعنی بانکداری الکترونیکی، حمل و نقل الکترونیکی
بیمه الکترونیکی و … در جهان به عمل آورده اند. دولت ها نیز اقدامات گسترده ای برای توسعه تجارت الکترونیکی
انجام داده اند. برخی دولت ها در کشورهای پیشرفته با بسترسازی حقوقی، قانونی، اقتصادی، فنی، مخابراتی و ارتباطی
و با سیاستگزاری و هدایت کلان به توسعه تجارت و بانکداری الکترونیکی همت گمارده اند. در این کشورها بخش
خصوصی پویا و کارآمد محوریت را به عهده گرفته و از آخرین تحولات فنی در فعالی تهای خود استفاده می کند.
از سوی دیگر در برخی کشورهای در حال توسعه پیشرو همانند کشورهای آسیای جنوب شرقی، دولت ها علاوه
بر سیاستگزاری و هدایت کلان، حمایت گسترده ای از توسعه تجارت و بانکداری الکترونیکی به عمل آورده اند.
پیوند با اقتصاد جهانی، اصلاحات اقتصادی مناسب، توسعه منابع انسانی، بسترسازی اقتصادی ، حقوقی، فنی،
مخابراتی و ارتباطی و بخش خصوصی نسبتاً کارآمد شرایط مناسبی را برای توسعه تجارت و بانکداری
الکترونیکی در این کشورها بوجود آورده است.
٢
بدین ترتیب فعالان اقتصادی در سراسر جهان به ویژه در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه پیشرو با بکارگیری
آخرین یافت ههای فناوری به ویژه فناوری ارتباطات و اطلاعات بطور فزاینده مبادلات تجارت الکترونیکی خود را
گسترش م یدهند. در این راستا برخی بنگاههای اقتصادی از جمله بان کها با مهندسی مجدد فعالیت های مدیریتی و
تولیدی و خدماتی خود و بکارگیری کسب و کار الکترونیکی توانسته اند سهم بازار خود را در بازارهای جهانی ابتدا
حفظ و سپس ارتقاء دهند. بدیهی است برای بنگاههایی که در این رقابت عقب بمانند، کاهش سهم بازار اولین پیامد
آن خواهد بود.
مصرف کنندگان نیز در کشورهای مختلف تمایل چشمگیری برای انجام مبادلات به صورت الکترونیکی از خود نشان
داده اند. کاهش هزینه و افزایش سرعت دسترسی به اینترنت و مزایای اقتصادی و اجتماعی تجارت و بانکداری
الکترونیکی از دلایل اصلی توجه مردم به اینگونه مبادلات است.
در ایران نیز طی چند سال گذشته دولتمردان با درک مزایا و اثرات تجارت الکترونیکی به طراحی و ایجاد
تجارت الکترونیکی همت گمارده اند. بی گمان یکی از وظایف اصلی در توسعه تجارت و بانکداری الکترونیکی
کشور، آگاه سازی عمومی است که در این راستا، معاونت برنامه ریزی و بررسیهای اقتصادی وزارت بازرگانی
برنامه هایی برای طراحی و پشتیبانی از برنام ههای آموزشی و پژوهشی به مورد اجرا گذاشته شده است

مطالب مرتبط
کیفیت کالاکیفیت کالا 02 شهریور 94

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.