اصول سرپرستی در سازمان
اصول سرپرستی در سازمان
سرپرست چیست و سرپرست کیست؟
بنا بر تعریف، سرپرست به کسی اطلاق میگردد که دیگران را هدایت و اداره میکند و در سازمان برخلاف سایر ردههای مدیریتی افراد غیرمدیر را اداره میکند. در فرهنگ آمریکایی از سرپرست به عنوان پیشرو نام برده میشود.
و در متون فارسی سرپرست مترادف، با سرور، بزرگ و رئیس میباشد و سرپرست به معنای مواظبت ریاست و سروری است.
فعالیتهای مدیریتی سرپرستی:
الف) نقشهای سرپرستی:
۱- سرپرست در این جایگاه به عنوان حلقه اتصالی بین مدیریت و کارگران میباشد:
۱٫ سرپرست به عنوان فرد رابط
۲٫ سرپرست به عنوان نماینده مدیران: این نقش در موقعیتی که سرپرست به عنوان نماینده مدیریت عالی یا میانی کارفرما روبرو و یا مافوق کارگران قرار میگیرد.
۳٫ سرپرست به عنوان نماینده کارگران: سرپرست به عنوان سخنگو و نماینده کارگران خواستههای آنها را با مقامات بالا مطرح میکند.
۴٫ سرپرست به عنوان حاشیه نشین: در این موقعیت سرپرست نقش کارگری را دارد که فقط اسم سرپرست را به یدک میکشد.
۵٫ سرپرست به عنوان متخصص: مانند دیگران سرپرستان مورد اقبال و اکرام قرار میگیرد و از نظرات آن در تنظیم روابط انسانی و خط تولید بهره گرفته میشود.
ب) وظایف سرپرستی:
وظایف سرپرستی از منظر صاحب نظران در پنج قلمرو وظایف مدیران دسته بندی میگردد. که عبارتند از:
۱٫ برنامهریزی
۲٫ سازماندهی
۳٫ کارگزینی
۴٫ رهبری
۵٫ کنترل
مهارتهای مورد نیاز سرپرستی:
۱٫ مهارتهای فنی
۲٫ مهارتهای انسانی
۳٫ مهارتهای اداری
۴٫ مهارتهای تصمیم گیری و حل مسأله
عوامل مؤثر بر موفقیت سرپرستان:
۱٫ تمایل و توانایی به تفویض
۲٫ استفاده مناسب از اختیار
۳٫ تعیین یک الگوی خوب
۴٫ بازشناسی تغییر در نقش
۵٫ تمایل به ایفای نقش سرپرست
ماهیت تغییرات محیط سرپرستان
محیط سرپرستان براساس سبک زندگی منابع مادی و انسانی اطلاعات در دسترس شرایط کار فن آوری و وضعیت فرهنگی به سرعت در حال تحول است.
تأثیرات برخی تغییرات بر سرپرستی
۱٫ تغییرات در اطلاعات قابل دسترسی
۲٫ ضرورت تغییرات دیدگاهی نسبت به محیط کار سرپرستی
۳٫ تغییر در ترکیب نیروی کار
فصل دوم: مسئولیت، قدرت و اخلاق سرپرستی