نمونه سوال معارف اسلامی استخدامی آموزش وپرورش
نمونه سوال معارف اسلامی استخدامی آموزش وپرورش
نمونه سوال معارف اسلامی استخدامی آموزش وپرورش همراه با پاسخنامه
حجم فایل:۱٫۳۴۰KB
تعدادصفحه:۳۹صفحه
فرمت فایل:PDF
نمونه سوال معارف اسلامی استخدامی آموزش وپرورش
۱- جهان بینی به چه معناست؟
۱ ) برنامه و راه و روشی که انسان برای خود انتخاب می کند.
۲ ) شناخت و آگاهی هر فرد نسبت به جهان هستی
۳ ) دید کلی و عمومی نسبت به مسائل داشتن
۴ ) علم به تکلیف انسان در جهان هستی
۲- کدام گزینه تکلیف ما را در این جهان روشن می کند و راهنمای عمل ماست؟
۱ ) ایدئولوژی
۲ ) مکتب
۳ ) جهان بینی
۴ ) هستی شناسی
۳- جهان بینی و ایدئولوژی هر یک به ترتیب در تحت کدام معرفت جای می گیرند؟
۱ ) حکمت نظری – حکمت نظری
۲ ) حکمت عملی – حکمت نظری
۳ ) حکمت نظری – حکمت عملی
۴ ) حکمت عملی – حکمت عملی
۴- منظور از مکتب کدام است؟
۱ ) مکتب همان جهان بینی است.
۲ ) مجموعه جهان بینی و ایدئولوژی را مکتب می نامند.
۳ ) طراحی که در آن برنامه زندگی انسان مشخص شده باشد.
۴ ) راهی است که برای دستیابی به اهداف متعالی به انسان ارائه می شود.
۵- پرسش های زیر در محدوده چه اصطلاحی می گنجد؟ چه چیز خوب و چه چیز بد است؟ خیر و شر چیست ؟
۱ ) جهان بینی
۲ ) هستی شناسی
۳ ) ایدئولوژی
۴ ) مکتب
۶- اساسی ترین پایه ای که جهان بینی بر آن استوار است، چیست؟ (شالوده جهان بینی)
۱ ) رعایت معیارهای اخلاقی
۲ ) اعتقادیابی اعتقادی نسبت به معاد
۳ ) اعتقاد یابی اعتقادی نسبت به خدا
۴ ) اصل نبوت
۷- برای بررسی منطقی یک مکتب، ابتدا چه امری بایستی مورد بررسی قرار گیرد؟
۱ ) ایدئولوژی
۲ ) مبدأ هستی
۳ ) تکلیف
۴ ) مکتب شناسی
۸- رابطه جهان بینی و ایدئولوژی کدام است؟
۱ ) ایدئولوژی تا حدودی منشأ جهان بینی است.
۲ ) ایدئولوژی هر کس زائیده جهان بینی اوست.
۳ ) هر یک می تواند منشأ دیگری باشد.
۴ ) جهان بینی ها برخاسته از ایدئولوژی ها هستند.
۹- نظام اخلاقی و ارزشی هر یک به کدامیک از موارد زیر مربوط می شود؟
۱ ) مکتب
۲ ) ایدئولوژی
۳ ) جهان بینی
۴ ) هستی شناسی
۱۰- کدامیک از موارد زیر از اصول دین است و عدم باور به آن مستلزم خروج از اسلام است؟
۱ ) عدل
۲ ) معاد
۳ ) نماز
۴ ) امامت
۱۱- کدام گزینه صحیح است؟
۱ ) تنها ادعای وجود چیزی محتاج دلیل است.
۲ ) تنها ادعای نبودن چیزی محتاج دلیل است
۳ ) ملاک آوردن دلیل، ادعاست
۴ )« ادعا » گاهی محتاج دلیل هست و گاهی نیست
۱۲- تعریف «نظم» کدام است؟
۱ ) گرد آمدن اجزاء مختلف در یک مجموعه بطوریکه هدفی اخلاقی تأمین شود.
۲ ) گرد آمدن اجزاء مختلف در یک مجموعه بطوریکه هدفی انسانی تأمین شود
۳ ) گرد آمدن اجزاء مختلف در یک مجموعه بطوریکه هدفی حق گرایانه تأمین شود
۴ ) گرد آمدن اجزاء مختلف در یک مجموعه بطوریکه هدفی واقعی تأمین شود
۱۳- . پیش بینی نیازهای آینده یک موجود در ساختمان یک موجود دیگر که مدت ها قبل از او بوجود آمده بیانگر چیست؟
۱ ) حسابگری
۲ ) واقعی بودن نظم
۳ ) جا و محل اجزا در نظم
۴ ) آینده نگری
۱۴- برهان «اتقان صنع» نام دیگر برای کدام برهان است؟
۱ ) برهان علیت
۲ ) برهان فطرت
۳ ) برهان نظم
۴ ) برهان حرکت
۱۵- یک دستگاه، هنگامی منظم است که :
۱ ) هم نظم و هم ناظم را به نحو مستقیم ادارک نمائیم.
۲ ) فقط نظم آن را به نحو مستقیم ادراک نمائیم
۳ ) نه چیز لازمی در آن کم باشد و نه چیز غیر لازمی
۴ ) نه چیز لازمی در آن کم باشد و نه غیر لازمی موجود باشد
۱۶- آیه « اَفَلا ینظُرُونَ الَی الابِلِ کَیف خُلقَت و الَی السماء کَیف رفعت و….» بیانگر چه برهانی است؟
۱ ) عقلی
۲ ) حسی – عقلی
۳ ) حسی
۴ ) فطری
۱۷- اینکه پیدایش موجودات جدای از نظم و تدبیر مربوطه نیست، بیانگر کدام مفهوم است؟
۱ ) وحدت خالق و ناظم
۲ ) وحدت عالم و معلوم
۳ ) وحدت صانع و مصنوع
۴ ) مغایرت خالق و ناظم
۱۸- به چه دلیل فرضیۀ تکامل بر فرض صحتش با دخالت شعور و آگاهی در پیدایش موجودات منافات ندارد؟
۱ ) زیرا اساس استدلال، بر پیدایش آنی موجودات است
۲ ) زیرا اساس استدلال بر پیدایش آنی موجودات نیست
۳ ) زیرا اساس استدلال، بر پیدایش آنی یا تدریجی موجودات است
۴ ) زیرا اساس استدلال، بر پیدایش تدریجی موجودات است
۱۹- اساس استدلال خداشناسان در برهان نظم متکی بر چیست؟
۱ ) پیدایش آنی موجودات
۲ ) پیدایش موجودات
۳ ) عدم پیدایش آنی موجودات
۴ ) نظم و هماهنگی موجودات
۲۰- در چه صورت، دخالت شعور و آگاهی و قصد و اراده در طبیعت لازم تر و ضرور ی تر می گردد؟
۱ ) موجودات زنده دارای خلقت تدریجی باشند
۲ ) موجودات زنده دارای خلقت آنی باشند
۳ )موجودات زنده دارای نظم و هماهنگی باشند
۴ ) موجودات زنده دارای خلقت آنی یا تدریجی باشند
۲۱- اصلی ترین خصوصیت « پدیده » کدام است؟
۱ ) حرکت و تغییر
۲ ) نیاز و احتیاج
۳ ) زوال پذیری
۴ ) در مکان بودن
۲۲- دلیل پدیده بودن فرشتگان (مجردات) چیست؟
۱ ) چون متغیر و متحول اند.
۲ ) چون متغیر و متحول نیستند.
۳ ) چون نیازمند هستند.
۴ ) چون بهر حال نیستی می پذیرند.
۲۳- علم به اینکه هیچ پدیده ای بدون علت بوجود نمی آید، مطلبی است …
۱ ) بدیهی
۲ ) تجربی
۳ ) نیازمند کار فکری
۴ ) اکتسابی
۲۴- ملاک نیازمندی اشیاء به علت چیست؟
۱ ) موجود بودن
۲ ) زوال پذیر بودن
۳ ) پدیده بودن
۴ ) متحرک بودن
۲۵- کدام گزینه صحیح است؟
۱ ) مفهوم پدیده تنها شامل موجودات مادی می شود.
۲ ) مفهوم پدیده موجودات مادی را شامل نمی شود.
۳ ) حرکت و تغییر از نشانه های پدیده بودن است نه ملاک آن
۴ ) اگر بی نهایت پدیده در کنار یکدیگر نهاده شوند از علت بی نیاز می گردند.
۲۶- در قلمرو برهان علیت کدام گزینه صحیح است؟ اختلاف میان مادیون و الهیون در آن است که :
۱ ) مادیون به موجود بودن علت معتقدند
۲ ) تنها مادیون هستند که به علت نخستین معتقدند.
۳ ) مادیون ماده را منشأ جهان می دانند و الهیون خدا را.
۴ ) مادیون به موجود بودن علت اعتقاد دارند نه الهیون.
۲۷- فطری بودن خداشناسی به چه معناست؟
۱ ) انسانها در اثر تعلیم به تدریج بسوی خدا گرایش یافته اند.
۲ ) همه انسانها بطور آگاهانه او را می جویند.
۳ ) انسان بر حسب سرشت و فطرت خود، او را می جوید.
۴ ) خداوند در طول تاریخ همواره به شکل ناآگاهانه مورد پرستش واقع شده است.
۲۸- فطرت در فارسی به … ترجمه می شود و دلالت بر … می کند.
۱ ) ذات – عظمت خلقت
۲ ) سرشت – نوع خلقت
۳ ) روح – باقی بودن روح انسان
۴ ) باطن – عمق خلقت
۲۹- بالاترین مرتبه معرفت خداوند است؟
۱ ) معرفت قلبی
۲ ) معرفت عقلی
۳ ) معرفت او از راه وحی و اعجاز
۴ ) معرفت از طریق برهان نظم
۳۰- راضی نشدن انسان به مطلو بهای محدود و اهداف مادی نشانگر چیست؟
۱ ) انسان به طور خودآگاه در جستجوی مطلوب حقیقی است.
۲ ) انسان بطور ناآگاهانه در جستجوی مطلوب حقیقی است.
۳ ) انسان در دنیا به مطلوب حقیقی دست نخواهد یافت.
۴ ) انسان، ذاتاً موجود حریص و سیری ناپذیر است.
۳۱- فلسفه، هنر و اخلاق هر یک به ترتیب در اثر کدام میل فطری بوجود آمده اند؟
۱ ) حس نیکی، حس زیبایی، حس حقیقت جویی
۲ ) حس زیبایی، حس حقیقت جویی، حس زیبایی
۳ ) حس حقیقت جویی، حس نیکی، حس زیبایی
۴ ) حس حقیقت جویی، حس زیبایی، حس نیکی
۳۲- انبیاء مأموریت داشتند که با آموزش های خود …
۱ ) فطرت را در بشر به شکل آگاهانه در آورند.
۲ ) گرایش فطری را در بشر به شکل آگاهانه درآورند.
۳ ) گرایش فطری را در بشر به شکل ناآگاهانه در آورند.
۴ ) پرستش را به او بیاموزند.
۳۳- کدام مورد، ابتدای آیه ای در مورد فطری بودن دین در انسان است؟
۱ ) فاقم وجهک للدین حنیفا
۲ ) کل مولود یولد علی الفطره
۳ ) هو الذی فطر السموات و الارض
۴ ) وجهت وجهی للذی فطر السموات والارض
۳۴- کدام جمله در مورد حس پرستش صحیح است ؟
۱ ) از گرایش های مستقل در ضمیر ناخودآگاه انسان است.
۲ ) از گرایش های اکتسابی در ضمیر ناخودآگاه انسان است.
۳ ) از گرایش های غیر مستقل در ضمیر ناخودآگاه انسان است.
۴ ) از گرایش های مستقل در ضمیر انسان که حالت آگاهانه دارد.
۳۵- برخی از روانشناسان از تمایلات عالی انسان به « حس قدسی » تعبیر کرد ه اند؟
۱ ) حقیقت جویی
۲ ) حس پرستش
۳ ) زیبایی دوستی
۴ ) هر سه
۳۶- آدمی بر اساس کدام خصیصۀ روحی، با کامیابی های محدود و موقت قانع نمی شود؟
۱ ) گریز از محدودیت
۲ ) حرص روحی
۳ ) شدت تعلقات مادی
۴ ) میل به جاودانگی
۳۷- . چرا برخی از انسان ها منکر وجود میلی به نام خداجویی در خویش هستند و از پرستش خداوند روی برمی تابند؟
۱ ) بخاطر نبودن این کشش درونی در ایشان
۲ ) افراط در پرستش
۳ ) برکنار نمودن ظلمت نفسانیات
۴ )توجه بیش از حد به پاره ای از غرایز
و,………
نمونه سوال معارف اسلامی استخدامی آموزش وپرورش
- قیمت محصول: 6900 تومان
- تعداد صفحه: 39صفحه
- فرمت: PDF
- حجم فایل: 1.340KB
سلام من پرداخت کردم ولی چیزی نفرستادیم برام
سلام در صورت عدم دریافت فایل با پشتیبان ارتباط بگیرید با تشکر حتما پیگیری میشود