کاربرد داده کاوی در پزشکی

1000 تومان – خرید
.
      مقدمه

داده کاوی پیشتر برای تحلیل بازار و الگوهای خرید مشتریان از فروشگاه های زنجیره ای بزرگ مورد استفاده می گرفت. امروزه با پیشرفت و توسعه فناوری، داده های بسیار زیاد پزشکی در بیمارستان ها و مراکز پزشکی در حال تولید می باشند. با توجه به هزینه های گزاف خدمات بهداشت و درمان هم برای بیماران و هم برای دولت، می توان از این داده ها برای صرفه جویی در هزینه های درمان با استفاده از تحلیل داده ها انجام داد. داده کاوی راهی است برای تحلیل اتوماتیک داده ها و شناسایی الگوهای پنهان که انجام این امر بصورت دستی ممکن نمی باشد. با استفاده از داده کاوی می توان، بهترین روش های درمانی و کم هزینه ترین روش ها را شناسایی کرد و این امر موجب کاهش در هزینه های درمانی می شود.

  1.     کاربرد های داده کاوی در پزشکی

۱٫ ارزیابی اثربخشی درمان

۲٫ مدیریت بهداشت و درمان

۳٫مدیریت ارتباطات با مشتری

۴٫ تشخیص تقلب و سوء استفاده

۵٫ پزشکی بر پایه شواهد.

۲٫۱ ارزیابی اثربخشی درمان:

با طبقه بندی داده ها بر اساس علائم بیماری می توان با مقایسه دوره درمان، موثر بودن درمان را تعیین    کرد. برای مثال،     با مقایسه نتیجه درمان گروه های بیماران با رژیم های مختلف دارویی برای یک بیماری یا          وضعیت، می توان تعیین کرد         کدام درمان بهتر و از نظر اقتصادی با صرفه تر است.

۲٫۲ مدیریت درمان

با استفاده از داده کاوی می توان بیماری های مزمن و خطرناک را شناسایی کرد و نتیجه ی این کار مدیریت بهتر             بر روی             بیماران این بیماری می باشد که میتوانیم  به این بیماری ها اولویت بیشتریاختصاص داده و در اورژانس ها و موقعیت هایی      که زمان و منابع مورد نیاز در برخورد با تمامبیماران محدود می باشد، این بیماران را در اولویت اول قرار داد. حتی می توان       تعداد موارد بستری در بیمارستان ها را کاهش داد و از پذیرش های بی جهت جلوگیری کرد. همچنین میتوان             عوارض            دارویی و تضاد دارویی برخی از درمان ها را شناسایی کرد و برای درمان دیگر بیماران از نتیجه ی این الگوهااستفاد           نمود.

مثال:

•        ObamaCare: یک طرح برای اصلاح نظام خدمات درمانی و بیمه، که یکی از اصلاحات آن بهبود کیفیت درمانی بیمارستان ها، صرفه جویی در هزینه درمان و … بود.

•        Arkansas DataNetwork: به دنبال مراجعات و بستری مجدد، بهره برداری از منابع و مقایسه داده ها با انتشارات علمی پژوهشی در جهت تعیین بهترین گزینه درمان.

•        Group HealthCooperative: انواع بیماران را طبق وضعیت پزشکی و دسترسی به منابع گروه بندی می کند و در نتیجه برای آموزش این گروه ها و جلوگیری یا مدیریت وضعیت بیماری بیماران، برنامه ریزی می کند.

مطالب مرتبط
DNAو ژنتیکDNAو ژنتیک 17 آبان 93

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.