متالوگرافی چدن سفید

هدف : متالوگرافی چدن سفید

چکیده :آزمایش ما در مورد چدن سفید هیپوتکتیک بود که دارای ساختار پرلیت و سمنتیت ( لدبوریت ) و یرلیت و همچنین رگه های سیاه رنگ گرافیت می باشد .

تئوری :

چدنها همبستر سه تایی از آهن ، کربن ، سیلیسیم هستند که در آنها عناصری نظیر منگنز ، فسفر ، گوگرد نیز وجود دارد علاوه بر آن فلزاتی مانند کروم ، نیکل ، مولیبدن ،مس ، وافادیم ، منیزیم ، سدیم می توانند در چدنها موجود باشند . چدنها بر حسب نوع ساختار میکروسکوپی شان تقسیم بندی می شوند درحقیقت شکل کردن مبنای تقسیم بندی آنهاست بر این اساس شش نوع چدن وجود دارد : ۱) چدن خاکستری ۲) چدن سفید ۳) چدن چکش خوار ۴) چدن با گرافیت کروی ( داکتیل ) ۵) چدن با گرافیت فشرده ۶) چدنهای آلیاژی

چدن سفید : Fonte Blanche

انجماد چدنها به دو صورت با گرافیت آزاد و بدون گرافیت آزاد صورت می گیرد . که انجماد بدون گرافیت آزاد موجب تشکیل شدن چدن سفید می شود .

چدن سفید آلیاژی از آهن و کربن است که محتوی بیش از ۷/۱ درصد کربن بوده و انجمادش در سیلیسیم نیمه پایدار انجام می پذیرد و تقریباً تمامی کربن چدن سفید درترکیب بین نشین Fe3,C با آهن ترکیب شده است . مبنای این نامگذاری ظاهر سطح مقطع شکست این نوع چدنها می باشد . به علت وجود توده های سمنتیبیت در ساختمان میکروسکوپی این نوع چدنها سطح مقطع شکست آنها سفید ، براق و حالت دانه ای دارد .

چدنهای سفید استحکام فشاری سیار ، مقاومت سایشی عالی و سختی بالایی دارند . اصولاً چدنهای سفید به خانواده ای از چدن اطلاق می شود که کربن در آنها به صورت ترکیب بوده و بصورت آزاد یافت نمی شود از نظر تولید چدن سفید به دو دسته تقسیم می شوند :

۱)     چدن سفید تبریدی

۲)   چدن سفید آلیاژی

چدن سفید تبریدی در اثر سریع سرد کردن در چدنهای با ضخامت کم بوجود می آید که برای مصارف سایش و تمیزکاری به عنوان ساچمر به کار می رود و چدن سفید آلیاژی که با استفاده از عناصر کاربیدزا بوجود می آید .

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.