طرح توجیهی احداث سردخانه ۵۰۰۰ تنی

6000 تومان – خرید
تاریخچه سردخانه

از زمان های دور تا به حالا فراهم نمودن محیطی سرد چه برای نگهداری مواد غذای و چه برای انسان مورد علاقه وتوجه بوده است .

در طی سالیان دراز روش های مختلفی برای به وجود آوردن محیط سرد (البته به صورت طبیعی) استفاده شده است. در قرن نوزدهم میلادی با گسترش صنعت کشتی سازی و کشتیرانی یخ را به صورت قالب هایی از اماکن سرد سیر جهان به سایر نقاط حمل می کردند که پیشرفت سریع این امر در اواسط این قرن باعث عوض شدن عادات مردم جهان گردید . از این زمان بود که اندیشه ساختن ماشین یخ ساز در ذهن مردم جای گرفت و در سال ۱۸۶۱  “دکتر جان کوری” در فلوراید نخستین ماشین یخ ساز را به ثبت رساند. سیستم کار این دستگاه به کمک متراکم کردن هوا بود .

در سال ۱۸۶۱ “دکتر کریک” یک ماشین هوای سرد به صورت سیستم جذبی ساخت . این دستگاه از تبخیر کننده ، کندانسور ، ژنراتور ، تلنبه و جذب کننده ساخته شده بود که ماده سرد کننده آنرا  آمونیاک تشکیل می داد و برای جذب حرارت از  آب استفاده می شد. اولین استفاده از سرمای مصنوعی به صورت وسیع برای حمل و نقل مواد غذایی بود و اولین دستگاه برای انجماد گوشت در سیدنی در سال ۱۸۶۱ ساخته شد. بین سالهای ۱۸۷۰ تا ۱۸۸۰ حمل گوشت از جنوب آمریکا و استرالیا به فرانسه و انگلستان با کشتی به کمک ماشین های مبرد هوایی و جذب کننده انجام می گرفت.

اتحادیه تولید کنندگان ماشینهای سرماساز در سال ۱۹۰۳ و جامعه مهندسین سردخانه آمریکا نیز در سال ۱۹۰۴ تاسیس شد .

تا سال ۱۹۱۱ سرعت کمپرسورها بین ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ دور در دقیقه رسیده بود و در سال ۱۹۱۵ نخستین کمپرسور مدرن دو طبقه وارد عمل شد . در این سالها ماشین های سرد کننده عملا مصرف خانگی بی سابقه ای پیدا کرده بود . در سال ۱۹۴۰کل تجهیزات سرد خانه های مورد بهره برداری آمریکا قدرتی معادل ۸/۶ میلیون اسب بخار داشت که ۳۹ درصد متعلق به یخچال های خانگی ،۲/۱۱ درصد مربوط به سرد خانه های تجاری ، ۸/۲۳ درصد مربوط به سرد خانه های صنعتی و ۱۶ درصد نیز مربوظ به تهویه مطبوع بود.   در سالهای اخیر ایجاد برودت میدان وسیعی جهت استفاده در زمینه های مختلف صنعتی باز نموده که ازجمله می توان از تاسیسات تهویه مطبوع و سردخانه ، صنایع غذایی ، لاستیک سازی ، نساجی ، تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی ، ذوب فلزات ، تجهیزات هواپیمایی و هوانوردی و پزشکی نام برد . امروزه کاربرد این صنعت به عنوان وسیله ای حیاتی بسیار مشهود می باشد . در ایران نیز از زمان های قدیم این مسئله مورد توجه بوده است. در دوران هخامنشی و قبل از آن مواد غذایی را در محلهای سرد همانند زیرزمین ها ذخیره می ساختند. وجود زاغه هایی در آذربایجان که برای نگهداری پنیر به کار می رفته و بعضی از آنها هم اکنون وجود دارد تلاش مردم را برای به وجود آوردن محیط سرد در ایران نشان می دهد .از نمونه های تولید سرما ، استفاده از باد و احتمالا تبخیر رطوبت در نواحی کویری ایران همانند یزد با کمک بادگیرها می باشد که قدمت این بادگیرها به دوران ساسانیان می رسد. اولین سردخانه صنعتی در ایران با اعتبار وزارت صنایع ومعادن و به وسیله دولت روسیه در بندر انزلی برای شیلات شمال در سال ۱۳۲۲ ساخته شد ، این سرد خانه به وسیله سیستم غیر مستقیم امونیاکی با واسطه مخلوطی از آب و نمک کار می کرد .

طراحی سردخانه ای بامشخصات ۵۰۰۰

چکیده طرح

قرار است سردخانه‌ای در شهر ساخته شود.

– در این سردخانه گوشت گاو، گوسفند و مرغ از اول تیرماه تا آخر شهریورماه برای مصرف ۲ روز اهالی، کشتار شده و وارد سردخانه می شود و پس از ۲۴ ساعت نگهداری در اتاق پیش سرد کن، مصرف روز بعد به بازار عرضه می­گردد و بقیه گوشت­ها به اتاق انجماد سریع روانه می­شود. گوشت­های منجمد شده تا اول دی ماه نگهداری و از اول دی ماه تا آخر اسفند به ترتیب و بطور مساوی هر روز به بازار عرضه می شود. (فرض بر آن است که در این سه ماه کشتار وجود ندارد)

مطالب مرتبط
پروژه بودجه ۷پروژه بودجه ۷ 12 اسفند 93

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

    • الیاسی :
      22 آذر 96

      ممنون. به دوستانتون بگید از سایت ما دیدن کنند.

  1. سلام.وبسایت خیلی خوب و جامعی
    دارید.ممنون
    ما در زمینه درب های ضد سرقت و ضد حریق فعالیت
    می کنیم.خوشحال میشوم از وبسایت ما دیدن
    کنید

    • الیاسی :
      22 آذر 96

      ممنون از لطفتون

  2. امروز کلی سرچ کردم، مطلبی به جالبی مطلب شما پیدا نکردم.به نظرم
    اگه مطالب همه‌ی وبسایت‌ها مثل مطلب شما بود خیلی خوب میشد.