بررسی علل تهوع و استفراغ در کودکان

1000 تومان – خرید
اکثر مواقع استفراغ به دلیل عفونتدستگاه گوارش با ویروسهای آلاینده بروز میکند، عفونت دستگاه گوارش با ارگانیسمهایعفونی، گاستروانتریت نامیده میشود و علائم آن معمولاً به صورت اسهال و استفراغاست.
عفونتهای گوارشی که اغلب دوره کوتاهی دارند اگر چه برای خانوادههانگرانکننده است اما در بیشتر موارد برای کودکان خطرناک نیستند.
درهر صورتاگر در کودکان خصوصاً شیرخواران استفراغ مکرر مانعدریافت کافی مایعات گردد و از طرفدیگر اسهال نیز به طور همزمان وجود داشته باشد، خطر بروز کم آبی در کودک قوت خواهدگرفت. مهمترین اقدام لازم برای کودک و والدین نگران،آرامش بخشیدن، دادن اعتماد بهنفس و فرونشاندن وحشت و اضطراب در آنهاست. اما برای پیشگیری از کم آبی در کودکمیبایست اقدامات ضروری زیر صورت پذیرد:
راههای درمان کودک مبتلا بهاستفراغ
۱- برای شیرخواران زیر شش ماه
از نوشاندن مقدار فراوان آبخالص به شیرخواران پرهیز نمایید، مگر آن که پزشک مقدار مصرف آن را برای شما معینکرده باشد.
ـ حجم کوچکی از مایعات حاوی الکترولیت و املاح مثل ors را طی جندنوبت هر ۱۵ تا ۲۰ دقیقه با یک قاشق چایخوری و یا یک سرنگ به شیرخوار بنوشانید. مقدار مایع در هر وعده حدود ۲ تا ۳ قاشق چای خوری و یا حداکثر ۲۰ میلیلیتر است. محلول خوراکی حاوی الکترولیت ors محتوی نمک و شکر بوده و در بیشتر داروخانهها دردسترس میباشد. Ors تقریباً جایگزین مناسبی برای همان ترکیباتی است که در اثر اسهالواستفراغ در شیرخوار از دست میرود.
ـ اگر ظرف مدت دو ساعت شیرخوار مقدارمایعات مصرف شده را تحمل نماید و استفراغ نکند به تدریج میتوانید حجم مورد استفادهرا افزایش دهید.

ـ از مصرف بیش از حد مایعات در هر وعده پرهیز نمایید. چراکه افزایش حجم ناگهانی و اتساع معده، محرک و مسبّب استفراغ در شیرخوار خواهدشد.
ـ درصورتیکه شیرخوار شما با شیر مصنوعی (شیرخشک) تغذیه میشود، پس از مدتهشت ساعت از توقف استفراغ میتوان تغذیه را شروع کرد. تغذیه با مقادیر کم مثلاً حدود ۲۰ تا ۳۰ میلی لیتر در هر وعده شروع شده و تدریجاً افزایش مییابد. درصورتی کهشیرخوار از مواد غذایی نیمه جامد مثل فرنی و یا پوره نیز استفاده میکند هشت ساعت پساز توقف استفراغ میتوانید مصرف آنها را با مقدار کم شروع نمایید.
ـدرصورتیکه شیرخوار صرفاً با شیر مادر تغذیه میشود و بیش از یک نوبت استفراغ نمایدابتدا هر ۲ ساعت ۵ تا ۱۰ دقیقه کودک را با شیر مادر تغذیه کنید، اگر با این روش نیزاستفراغ تکرار شد به پزشک معالج مراجعه کنید.
ـ در هنگام بروز استفراغ درشیرخواران زیر یکماه به پزشک معالج مراجعه نمائید.(در شیرخوران زیر ۶ ماه بهطورطبیعی مقادیر اضافه از شیرخورده شده به صورت پنیربرگردانده میشود. لازم به توضیحاست که این وضعیت با استفراغ که تخلیه تمامی محتویات معده با جهش میباشد نبایداشتباه شود.)

مطالب مرتبط
عدالت اقتصادیعدالت اقتصادی 20 اسفند 93

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.