ارزیابی سهام از طریق تجدید ارزیابی دارایی ها

بنابر این ، می توان سود مازاد را به چندین طریق به مصرف رسانید :

۱٫ شرکت از طریق پرداخت سود سهام بیشتر ، این مبلغ را بین سهامداران عادی تقسیم کند ؛

۲٫ شرکت این سود را مجدداً در شرکت سرمایه گذاری کند و بدین طریق ، نرخ بازده دوره های بعد از افزایش دهد ؛

۳٫ ترکیبی از این دو روش .

در نتیجه ، مطلوبیت سهام عادی ( از نظر سهامداران) بیشتر می شود و افزایش تقاضا منجربه افزایش قیمت سهام عادی در بازار می گردد . بدین طریق ، ثروت سهامداران افزایش خواهد یافت و هدف شرکت تأمین می گردد .

اگر بین هزینه سرمایه و موضوع به حداکثر رسانیدن ثروت سهامداران ارتباط برقرار گردد ، می توان هزینه سرمایه را به طریق دیگری تعریف کرد . برای مثال ، می توان هزینه سرمایه را به این طریق تعریف کرد : حداقل نرخ بازدهی که شرکت باید تحصیل کند تا اینکه در ارزش شرکت تغییری صورت نگیرد ، یعنی ارزش شرکت کماکان حفظ گردد . در چنین تعریفی که از هزینه سرمایه داده می شود ، مسأله نرخ «سر به سر» مورد توجه قرار می گیرد . اگر شرکت به هزینه سرمایه دست نیابد ، ارزش اوراق بهادار شرکت کاهش خواهد یافت . برعکس ، اگر نرخ بازده شرکت از هزینه سرمایه بیشتر شود ، ارزش بازار شرکت افزایش خواهد یافت . در این متن ، ارزش بازار برابر است با مجموع ارزشهای بازار اوراق بهاداری که آن شرکت منتشر کرده است . چنین تعریفی از هزینه سرمایه را به این صورت بیان می کنند : نرخ بازدهی که مانع تغییر ارزش سهام عادی شرکت گردد .

از سوی دیگر برای ارزیابی و قضاوت در مورد پروژه های مختلف سرمایه گذاری به کار می رود تعریف می شود . اگر پروژه هایی مورد قبول شرکت قرار گیرند که نرخهای بازده آنها از هزینه سرمایه شرکت بیشتر است ، ارزش شرکت افزایش خواهد یافت . به همین نحو ، اگر نرخ بازده پروژه هایی از هزینه سرمایه شرکت کمتر باشد ، ارزش شرکت کاهش خواهد یافت . بنابراین ، کاربرد دیگر هزینه سرمایه ارزیابی پروژه های سرمایه ای است .

محاسبه هزینه اقلام خاص سرمایه

دارندگان انواع اوراق بهادار شرکت (مثل اوراق قرضه ، سهام ممتاز، سهام عادی و سود انباشته) دارای نرخ بازده مورد توقع مخصوص به خود هستند و در نتیجه دارای هزینه خاص سرمایه (مخصوص به خود) می باشند . هزینه سرمایه ای هر یک از منابع خاص تأمین سرمایه (اوراق بهادار منتشره) را هزینه اقلام خاص سرمایه می نامند.

مطالب مرتبط
آل برمکآل برمک 19 فروردین 94

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.